Hieronder leest u hoe de Workshop Breakdance past in onze leerlijn dans voor het basisonderwijs.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Breakdance.

Samenvatting workshop
De workshop begint met theoretische en praktische uitleg over wat Hip-Hop is en specifiek wat breakdance is. De workshopleider laat in een korte showcase zien hoe de verschillende dansstijlen eruit zien. Daarna volgt een actieve warming-up met uitleg over hoe je fysiek zo snel mogelijk je doel bereikt: Balans tussen trainen en rust, en kracht en lenigheid. In de workshop gaat de groep aan de slag met het aanleren van een gesynchroniseerde dans. Er is ruimte voor iedereen om naar eigen inzicht danshoudingen en bewegingen te bedenken en te presenteren aan de groep. Zo wordt er ook een eigen ontworpen gedeelte aan de ingestudeerde dans toegevoegd. Daarna volgt een presentatie waarin centraal staat op een respectvolle manier elkaar te bekijken en aan te moedigen.

Karakteristieken

  • De workshopleider inspireert de leerlingen door het laten zien van de typische Hip Hiphop en Breakdance- moves
  • Fysieke mogelijkheden met het lichaam ontdekken.
  • Aanleren van een gezamenlijke gesynchroniseerde dans.
  • Aanleren van allerlei verschillende danshoudingen en bewegingen die ieder naar eigen inzicht kan aanpassen en toepassen.
  • De leerlingen werken aan een totale choreografie
  • Ieder laat achteraf indien gewenst op een respectvolle manier zien wat hij of zij kan en leuk vindt op het gebied van dans.
  • De leerlingen doen podiumervaring op door hun dans uit te voeren

Aansluiting op belevingswereld & kennisniveau
Leerlingen uit groep 4 tot en met 8 kunnen van primair onderwijs kunnen deze workshop met veel plezier doen.
De werkwijze van de workshopleider zal verschillen per leeftijdscategorie. In de leeftijd van 6–9 jaar zal de workshopleider de leerlingen meer werken vanuit herkenbare beelden en muziek. Veel werken met voor- en nadoen. Wanneer de leerling 10 jaar en ouder is zal hij/zij beter staat zijn om abstract en conceptueel te denken zal de workshopleider het accent leggen op het verkrijgen van een brede blik met betrekking tot dans en de verschillende stijlen.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • Choreografie aangeleerd krijgen. (Kerndoelen 54, 57)
  • Groepsverband choreografie ontwerpen. (Kerndoelen 1, 54, 55, 58)
  • Herkennen van de karakteristieken van Breakdance en het kunnen plaatsen van de dansstijl in de culturele context. (Kerndoelen 1, 56)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De workshop kan desgewenst worden uitgebreid tot een reeks van vijf lessen. In een workshopreeks wordt er gewerkt aan groepsopdrachten waarin eigen bewegingen en het gebruik van attitude centraal komt te staan.

Routeplanner
Geschikte workshops voorafgaand aan Breakdance zijn ZumbaKids en Musical/Showdance.
Een goed vervolg op Streetdance is bijvoorbeeld de Workshop Theatersport. In de Workshop ZumbaKids zijn de kinderen op een sportieve manier bezig met dansen op een bepaald ritme. In de Workshop Musical/Showdance gaan we in op groot en dramatisch dansen gericht op publiek. In de workshop Theatersport gaan de leerlingen met hun lichaamstaal aan de slag op een theatrale.