Hieronder leest u hoe de Workshop 3D-Pen-Tekenen past in onze leerlijn nieuwe media voor het basisonderwijs.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop 3D-Pen-Tekenen.

Samenvatting workshop
Tijdens deze workshop kunnen deelnemers een object 3D printen 'uit de losse pols'. Dit kan individueel worden gedaan of in tweetallen. Na een korte uitleg van de werking van de pen, gaan de deelnemers gelijk aan de slag.

Karakteristieken

  • Er wordt een korte uitleg gegeven over hoe de 3D-pennen werken, daarna gaan deelnemers gelijk aan de slag.
  • De workshopleider is enthousiast en kan de deelnemers goed begeleiden in het maken van hun kunstwerk.
  • Het werken met de 3D-pen is erg leuk omdat het een nieuwe techniek is die uitdaag tot het creëren van nieuwe vormen.
  • Er is heel veel ruimte voor eigen inbreng van de deelnemers.

Aansluiting op belevingswereld & kennisniveau
De leerlingen van groepen 7 en 8 van het primair onderwijs kunnen deze workshop met plezier doen.
De jonge adolescent (10 - 14 jaar) bevindt zich in een fase waarin het conceptuele denken steeds dominanter wordt. De belangstelling voor werkelijkheid om hen heen neemt toe. Ze staan open voor wezenlijke en nieuwe ervaringen. Nieuwe media trekt de interesse van de leerling omdat zij daarmee invloed hebben op het creëren van de werkelijkheid.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • Theoretische kennis opdoen en aan de hand daarvan een ontwerp maken en uitvoeren. Als het in groepsverband is moet dit in goed overleg. (Kerndoelen 1, 3)
  • Respectvol met elkaar omgaan, de resultaten zijn gelijk te zien door de hele groep. (Kerndoel 37)
  • De kinderen maken kunst met plastic en ervaren de invloed van temperatuur op dit materiaal. Zwaartekracht speelt ook een rol bij deze workshop en deze kan je gebruiken om gewenste resultaten te creëren. Met de 3D pen kunnen hedendaagse objecten gebruikt worden en deze te verwerken in het object dat wordt gemaakt. Zo kunnen ze bijvoorbeeld een nieuwe functie krijgen of ‘verbeterd’ worden. (Kerndoelen 42, 44)
  • Leerlingen drukken zich uit met beelden en zien direct eigen resultaat en dat van anderen en kunnen daarop reflecteren. (Kerndoelen 54, 55)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De mogelijkheden van deze workshop zijn eindeloos. Je kunt de Workshop 3D-Pen-Tekenen combineren met andere maX Music workshops. Het 3d getekende object kan bijvoorbeeld de hoofdrol spelen in een eigen Stop Motion filmpje.

Routeplanner
Een geschikte workshop voorafgaand aan 3D-Pen-Tekenen is bijvoorbeeld Mozaïek. In deze workshop wordt er een beeld gecreëerd met de handen en door samen te werken.
Goede vervolg workshops zijn Stop Motion en Makey Makey. Beide workshops werken met nieuwe media en stimuleren het creatief en scheppend of innoverend vermogen van de leerlingen.