Creatieve vakdocenten als antwoord op het lerarentekort

Het lerarentekort in het onderwijs wordt steeds nijpender. Zowel in het primair onderwijs / basisonderwijs, als in het voortgezet onderwijs.

Als jij betrokken bent bij een onderwijsomgeving, dan weet je als geen ander welke uitdagingen er liggen.

maX Music helpt jullie graag om de planning rond te krijgen zodat het tekort aan leerkrachten op jullie school geen problemen geeft. We zetten hiervoor creatieve workshops en vakdocenten in.

TIP: Onderaan deze blog vind je concrete dagprogramma's met creatieve invaldocenten.

Wat is er nu precies allemaal aan de hand? Hieronder gaan we er even wat dieper op in...

Weet je nu al genoeg, en wil je direct contact? Bel ons op direct op 085-2016684.

Het ontstaan van het lerarentekort

Het tekort aan docenten in het (basis)onderwijs komt uiteraard niet uit de lucht vallen. In een rapport uit 2007 werden we erop gewezen dat deze uitdaging eraan zat te komen. Omdat kort daarop een leerlingendaling inzette en de AOW-leeftijd opschoof (docenten bleven langer doorwerken), ontstond er niet direct een probleem met betrekking tot de inzet van leraren in het onderwijs.

Inmiddels is er wel een tekort ontstaan en we moeten kijken hoe we deze uitdagingen aangaan. Dit kan op allerlei vlakken en op verschillende manieren.

Met creativiteit en "out of the box" denken, kunnen wij jou een helpende hand toesteken.

Want het lerarentekort vul je niet op met alleen meesterbaan, een invalpool basisonderwijs of uitzendbureau onderwijs.

De invalprogramma's van maX Music bieden jullie school een creatieve en waardevolle oplossing.

...image
...image
...image
...image
...image
...image
...image
...image

Algemene maatregelen m.b.t. het docententekort in primair onderwijs

Omdat er simpelweg te weinig leerkrachten zijn, zal het tekort op korte termijn alleen maar toenemen. Als school doe je natuurlijk je uiterste best de gaten op te vullen.

Ook het bedrijfsleven komt met mogelijke oplossingen. En de overheid helpt ook door kaders te stellen en regelingen te versoepelen waar mogelijk. Een aanpak waarbij we de handen inéén slaan, is dan ook noodzakelijk. Het onderwijs gaat immers iedereen aan. Het is niet alleen de basis, maar juist ook de toekomst.

Het lerarentekort is een maatschappelijke uitdaging die we met elkaar kunnen aangaan. In goede samenwerking komen we tot een structurele aanpak die toekomstbestendig is.

Samen kunnen we op creatieve wijze de uitdaging het hoofd bieden.

Het bedrijfsleven

Het bedrijfsleven springt in op het tekort aan docenten. Meesterbaan, uitzendbureau onderwijs en andere organisaties spelen hierop in. Zo is er bijvoorbeeld een invalpool basisonderwijs. Ook zijn er andere platforms die voor invallen basisonderwijs een vraag en aanbod "ontmoetingspunt" betekenen. Toch vergt het vaak veel inspanningen om een beschikbare invalkracht te vinden. Dit kost tijd en geld. Je kunt jezelf deze kosten en moeite ook besparen met creatieve vakdocenten via maX Music als 'structurele invallers'.

De overheid

Het tekort aan leraren is een topprioriteit voor de overheid. Er is daarom ook meer geld beschikbaar gekomen. Ook wordt er actief gezocht naar samenwerkingsverbanden met, onder andere, vakorganisaties. Alles om zoveel mogelijk kennis in huis te halen om dit probleem het hoofd te bieden. Je wordt als schoolleider en bestuur in het basisonderwijs ook gevraagd om actief mee te denken en te zoeken naar oplossingen. Om je hierin bij te staan is een Handreiking Lerarentekort primair onderwijs opgesteld en gepubliceerd.
In deze handreiking wordt de weg naar duurzame oplossingen voor het tekort aan leraren weergegeven in zes lijnen:

  1.  Het verhogen van in/door/uitstroom van de opleiding tot leraar
  2.  Het bevorderen van zijinstroom vanuit buiten het onderwijs
  3.  Het behouden van docenten
  4.  Het activeren van de stille reserves (mensen die voor de klas mogen staan maar dit niet meer doen)
  5.  Het verbeteren van beloning en loopbaanperspectief, én last but not least:
  6.  Het anders organiseren van de onderwijsorganisatie en stimuleren van innovatieve ideeën

Creatieve en innovatieve ideeën hebben wij bij maX Music al vormgegeven. Onze lesprogramma's zijn leerzaam, leuk en origineel. Speciaal samengesteld voor basisschoolleerlingen en worden verzorgd door vakdocenten die zelfstandig voor de klas mogen staan.

Anders organiseren

In opdracht van de overheid is onderzoek gedaan naar mogelijkheden die het anders organiseren van een onderwijsorganisatie zou kunnen brengen. Van deze verkenningstocht is een rapport opgesteld. In dit rapport worden de volgende aanpakken genoemd:

Samenwerken in teams

Op steeds meer basisscholen werken leraren in teamverband samen. Je kunt dan bijvoorbeeld de basisvaardigheden aan een vaste groep geven en bij andere, meer creatieve, vakken groepen samenvoegen of anders indelen. Hierdoor kun je dan gebruikmaken van onderwijsondersteunend personeel of vakdocenten op het betreffende creatieve gebied. Samenwerken met het team van maX Music betekent in dit geval dat je de creatievere vakken met een gerust hart uit handen kunt geven.

Inzet ander personeel

Zodra je je als leraar primair kunt bezighouden met kerntaken en de leerlijnen van je leerlingen, dan heb je ondersteuning nodig op andere vakken. Uiteraard kunnen onderwijsassistenten ondersteunen tijdens het zelfstandig werken van de leerlingen. Er kan ook worden gedacht aan het inzetten van ondersteuning bij de administratieve taken/verplichtingen waarmee je als docent mee te maken hebt.

Een ander uitgangspunt kan ook zijn om beroepsspecialisten in te zetten voor bepaalde vakken. Deze beroepsspecialisten vind je bijvoorbeeld bij maX Music. Voor de lesstof die raakvlakken heeft met techniek, geschiedenis, natuur, muziek en tekenen hebben wij een passende oplossing. Dit geldt ook voor andere vakken waarbij je een link kunt leggen naar een creatieve benadering. Je kunt onze themaprojecten structureel inzetten maar ook in de vorm van een speciaal (school)project.

Samenwerken met omgeving

Je kunt samenwerken met ouders, het bedrijfsleven en andere (externe) professionals. Op deze manier kun je kinderen kennis laten maken met allerlei onderwerpen. Je mensen uit jouw netwerk vragen om hun passie of expertise te delen met de leerlingen. Deze workshops/presentaties/leermomenten moeten wel door een docent worden begeleid omdat niet iedereen zelfstandig les mag geven. Een gediplomeerd vakdocent mag dit wel.

Een themaproject van maX Music wordt door vakdocenten gegeven die zonder ondersteuning van docent of onderwijsassistent, voor de klas mag staan.

Inzet ICT

Door ICT op een slimme manier in te zetten kun je als leraar efficiënter met de beschikbare tijd omgaan. Mondelinge gegeven instructies kunnen op digitale wijze worden opgevolgd. Er kan dan op afstand worden ingespeeld op eventuele knelpunten.

Ook kunnen leerlingen die aanleg en/of interesse tonen op bepaalde gebieden, via een digitale weg extra uitdaging worden geboden.

Overig

Er zijn ook initiatieven waarbij een zeker mate van flexibiliteit in schooltijden ruimte biedt. Een andere aanpak zijn de gepersonaliseerde leerwegen. Beide benaderingen betekenen in de meeste gevallen een totale verandering ten opzichte van de huidige gang van zaken. Je zult dan mogelijk ook met een heel andere vorm van onderwijs te maken krijgen.

Het anders organiseren van jouw schoolomgeving heeft in de meeste gevallen wel wat voeten in de aarde. Ook zal er enige tijd overheen gaan voordat het op rolletjes loopt. Hoe geweldig zou het zijn om zonder extreme inspanningen of ingrijpende structuurwijzigingen het tekort te kunnen wegwerken? De creatieve oplossingen van maX Music helpen je hierbij!


Het creatieve antwoord op het lerarentekort

Als jouw onderwijsinstelling vraagt om een structurele oplossing voor het invallen basisonderwijs, dan is een creatieve invulling hiervan een uitstekende mogelijkheid. En niet alleen als ad-hoc oplossing.

Goed gepland dus zonder stress

Bij het opstellen van het jaarrooster worden mogelijke knelpunten vaak al zichtbaar. Hier kun je goed op inspelen door in die periodes themalessen of projecten in te plannen. Door deze van tevoren in kaart te brengen is het mogelijk om creatieve ondersteunende samenwerkingen aan te gaan. Met je team, met externen en met je omgeving.

Als je kiest voor maX Music dan wordt je volledig ontzorgd op het gebied van regelen en inplannen. In nauwe samenwerking kunnen wij de knelpunten nader bekijken en samen bepalen welke workshops, lessenseries of themadagen we kunnen inzetten om de hiaten door het tekort aan leraren op creatieve wijze op te vullen.

De lessen worden overigens gegeven door vakdocenten die niet alleen gepassioneerd en enthousiast zijn, ze zijn ook bevoegd om zonder verdere begeleiding vanuit de onderwijsinstelling, hun lessen te geven.

Volledig integreerbaar in het curriculum
Het aanbod van maX Music is divers en heeft raakvlakken met alle disciplines, dus niet alleen voor een statische invulling van kunst en cultuuronderwijs. Creativiteit is wel altijd ons uitgangspunt en voert de boventoon in onze invalprojecten.


Kies een creatief invalproject

Onze creatieve workshops nemen doorgaans een deel van de dag in beslag. Doordat je meerdere workshops kunt combineren en elkaar kunnen laten opvolgen, zou je hiermee hiaten in de roosterplanning heel goed kunnen opvullen.

Echter, maX Music beschikt ook over specifieke lesprogramma's die speciaal zijn samengesteld om te dienen als het antwoord op het tekort aan docenten. Deze creatieve programma's zijn geschikt voor verschillende groepen/leeftijden en zijn niet alleen heel leuk, ze hebben daarnaast ook een hoge educatieve waarde. Een greep uit ons aanbod:

Song & Clip ProjectSong/Rap & Clip

Als aanvulling en/of verdieping op de les Nederlandse taal of het vak muziek, wordt aan leerlingen van groep 6 t/m 8 tijdens deze themadag geleerd om hun eigen song of rap te schrijven, uit te voeren, op te nemen en een videoclip te maken.
De leerlingen zijn de hele dag intensief met elkaar bezig en leren om op constructieve wijze met elkaar tot een mooi (muzikaal en visueel) eindresultaat te komen. Bekijk een concreet dagprogramma.

Muurschilderen ProjectMuurschilderen

Bij het maken van muurschilderingen kan uitstekend worden gerefereerd aan geschiedenislessen, natuurlessen of (uiteraard) het vak tekenen. Deze themadag is geschikt voor leerlingen uit groep 7 en 8 en zij leren onder andere over de geschiedenis van muurschilderingen, de bijbehorende subculturen en deze dag brengt een stuk "zelf-expressie" met zich mee.
Omdat de leerlingen zowel individueel als in groepsverband aan de slag gaan, leren zij niet alleen zelfstandig te creëren maar ook te reflecteren op de inspanningen van anderen. Bekijk een concreet dagprogramma.

Musical WorkshopMusical

Deze themadag is bij uitstek geschikt als schoolthema. Leerlingen vanaf groep 4 t/m 8 zullen enthousiast participeren en samenwerken bij het vormgeven van een musical. Dansen, acteren, bewegingen nadoen, voorzingen, nazingen, samenzang, werkelijk alle elementen komen aan bod. Leerlingen zullen ook een stukje theoretische kennis opdoen, omdat zij door middel van korte musical fragmenten te zien krijgen, hoe een musical tot stand komt.
Een super interactieve, leuke en creatief swingende themadag waar de gehele school aan mee kan doen. Bekijk een concreet dagprogramma.

Game Design LabGame Design Lab

De belangrijkste ingrediënten van de themadag Game Design Lab, zijn creativiteit, (computer)technologie en techniek. Groep 7 en 8 leerlingen ontwerpen samen een virtuele wereld, geven hier vorm aan, en verzinnen een verhaal voor hun computergame. Daarna leren zij deze om te zetten in (eenvoudige) computertaal waardoor zij hun eigen ontworpen game kunnen testen, mogelijk kunnen aanpassen/verbeteren en daarna kunnen spelen. Hierbij zorgen zij zelf ook voor de technische uitvoering.

De leerlingen leren in kleine groepjes, hoe je tijdens een intensieve samenwerking tot een mooi resultaat kunt komen. Eventuele hindernissen of technische uitdagingen gaan zij samen aan en zo leren zij nauw samen te werken met hun mede-ontwerpers. Doordat zij als resultaat een eigen, werkend, computerspel kunnen tonen, bereiken zij een tastbaar doel wat enorm tot de verbeelding spreekt en waar ze trots op zullen zijn. Bekijk een concreet dagprogramma.

3D-Pen-Tekenen3D-Pen-Tekenen

Als je kiest voor een themadag met 3D-Pen-Tekenen, dan kun je dit in principe laten volgen op nagenoeg alle onderwerpen die in het reguliere lesprogramma aan bod zijn gekomen. Althans, alle onderwerpen waaraan je een vorm kunt toekennen. Met behulp van de 3D pen kunnen leerlingen van groep 7 en 8, zelf sculpturen maken.

Doordat iedere leerling een eigen deel van een groter ontwerp kan worden toegewezen, leren zij overleggen, samenwerken, tussendoor afstemmen en hoe het is om uiteindelijk samen verantwoordelijk te zijn voor een groter geheel.
Ook maken zij tijdens deze themadag kennis met het maken van kunst met plastic en hoe je hiermee kunt werken. Bekijk een concreet dagprogramma.


maX Music ontzorgt jullie school

Het team van maX Music ontzorgt onderwijsinstellingen die ervoor kiezen om het tekort aan docenten in hun basisschool op te vullen met het creatieve aanbod van maX Music. Zo zullen materialen in de meeste gevallen worden verzorgd door de vakdocent of themadag begeleider van maX Music.

De themadagen nemen over het algemeen een volledige schooldag in beslag en de workshops kunnen flexibel worden ingezet. In sommige gevallen is het zelfs mogelijk om binnen een kort termijn tot invulling te komen (bijvoorbeeld bij onverwacht uitvallen van een leraar).

Structurele voordelen van een samenwerking met maX Music
Wij helpen je graag om het tekort aan leerkrachten op jouw basisschool op te vangen. Er is namelijk een aantal structurele voordelen te noemen:

  • Er wordt gewerkt met bevoegde vakdocenten
  • Vakdocenten kunnen zelfstandig les geven
  • Ondersteuning van een leerkracht of onderwijsassistent is niet nodig
  • Structurele samenwerking voorkomt last-minute stress bij uitval
  • maX Music inzet op creatieve vakken biedt vaste docenten gelegenheid om andere taken te verrichten
  • De creatieve invalprojecten bieden ruimte om groepen samen te voegen
  • Leerlingen kijken met plezier uit naar invalprojecten die door maX Music vakdocenten worden gegeven

Over maX Music

Het overbrengen van de kunstzinnige en creatieve passies die wij in huis hebben, is het uitgangspunt bij wat wij doen.

Met een team van gedreven en enthousiaste professionals die zijn geselecteerd op vakinhoudelijke kwaliteiten, didactische vaardigheden en integere betrouwbaarheid.

Neem contact met ons op voor meer informatie of voor individuele mogelijkheden.

Reactie toevoegen

Beperkte HTML

  • Toegelaten HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.