Het nieuwe CKV voor havo en vwo

Vanaf 1 augustus 2017 geldt het nieuwe examenprogramma CKV op havo en vwo. Dit zijn de belangrijkste verschillen met het oude programma:

  • Er is geen verplicht aantal culturele activiteiten meer.

  • Er is geen directe verplichting meer om een culturele instelling te bezoeken.

  • Er zijn nu meer aanknopingspunten voor verbreding en verdieping:

    • Verbreding door aandacht voor de manier waarop kunst in onze tijd wordt gepresenteerd en ervaren.
    • Verbreding door aandacht voor kunst buiten je eigen 'comfortzone'.
    • Verdieping door het verwerven van kennis en vaardigheden om zo kunstuitingen in hun eigen context te kunnen onderzoeken.
  • Nieuw toegevoegde kunstdisciplines: architectuur, film, nieuwe media, theater en combinaties hiervan. Beeldende vormgeving, dans, drama, en muziek zijn gebleven. Literatuur lijkt niet meer te worden genoemd.

  • Het vak wordt niet langer afgesloten met minimaal de beoordeling 'voldoende' of 'goed', maar met een cijfer dat meetelt in het zogenaamde combinatiecijfer.

NB. Voor CKV in het vmbo verandert er helemaal niets. Daar blijven de exameneisen en de vier verplichte activiteiten gehandhaafd.

Lees ook onze blogs CKV - Hoe vul je dat in als docent? en De Cultuurkaart - dit kan een school er mee.


Vier domeinen van ckv

Het examenprogramma van CKV bestaat uit vier domeinen:

  • Domein A: Verkennen. ‘Dit is wat ik doe, kan en weet’

De leerling verkent welke ervaringen hij heeft, welke kunst hij kent, wat hem aanspreekt en welke opvattingen hij heeft over kunst. Hij beziet hoe zijn opvattingen zijn gevormd en vergelijkt deze met die van klasgenoten, leeftijdsgenoten en anderen zoals experts en kunstenaars. Dit lijkt erg op het oude programma.

  • Domein B: Verbreden. 'Wat is dit?'

De leerling begeeft zich buiten de eigen comfort zone en stelt zich open voor uiteenlopende kunstuitingen in ‘levensechte professionele contexten’.

De leerling beschouwt / benadert / probeert deze kunstuitingen vanuit verschillende dimensies zoals feit & fictie, schoonheid & lelijkheid, amusement & engagement, digitaal & analoog, herkenning & vervreemding.

Het examenprogramma schrijft voor dat in havo ten minste drie en in vwo ten minste vier verschillende kunstdisciplines worden gekozen. Scholen, docenten en leerlingen maken hierin hun eigen keuzes.

...image
...image
...image
...image
...image
...image
...image
...image
...image
...image
  • Domein C: Verdiepen. 'Maar hoe zit dat dan?'

De leerling verdiept zich in het creatief artistiek proces, door een of meer aspecten te onderzoeken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de productie van een kunstwerk. De leerling past daarbij onderzoeksvaardigheden toe.

  • Domein D: Verbinden. 'Ik snap het!'

De leerling legt verbanden tussen de eerste drie domeinen, reflecteert hierop en licht deze toe in een gesprek, een film, presentatie of (digitaal) dossier.

Op de website van het lkca lees je meer over het examenprogramma CKV voor havo vwo.

Waarom eigenlijk een nieuw ckv programma?

Het vak CKV dreigde per schooljaar 2014-2015 te verdwijnen, maar staatssecretaris Dekker (OCW) handhaafde CKV als verplicht examenvak op havo en vwo. Wel liet hij een vernieuwingscommissie het examenprogramma 'moderniseren'.
Het idee is nu dat de leerlingen actiever betrokken raken bij culturele activiteiten en er zo meer waardering voor krijgen.

Hoe helpt maX Music?

Zelfs de meest briljante docent kan een beetje hulp gebruiken, en maX Music kan vooral helpen in domein B (verbreden); door uiteenlopende kunstzinnige workshops aan te bieden die de kunstzinnige kennis en ervaring van leerlingen verbreden.

Onze artiesten en kunstenaars komen met hun eigen materialen naar uw locatie en creëren ter plaatse een ‘levensechte professionele context’. Enkele voorbeelden:

  • Songwriting Workshop. Een klaslokaal wordt omgebouwd tot de 'home studio' van de singer/songwriter en de klas ervaart hoe een eigen lied tot stand komt.

  • Street Art Workshop. Een beeldend kunstenaar creëert op school een atelier met doek, verf, penselen, spuitbussen, etc. De leerlingen kunnen de kunstenaar aan het werk zien en geïnspireerd direct aanhaken door te experimenteren met eigen werk.

  • Game Design Lab. Een computerlokaal wordt een design studio met de meegebrachte materialen en skills van de workshopleider.

Op de website van Stichting Leerplan Ontwikkeling vind je een 'handreiking' die je ook ideeën geeft bij de invulling van de andere domeinen. In facebookgroepen zoals CKV Inspiratie wisselen docenten tips uit.

Reactie toevoegen

Beperkte HTML

  • Toegelaten HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.