Hieronder leest u hoe de Workshop Cajon past in onze leerlijn muziek voor het basisonderwijs.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Cajon.

Samenvatting workshop
In de Workshop Cajon wordt er op speelse wijze gewerkt aan muzikale en ritmische vaardigheden. De invulling van de workshop bestaat uit verschillende muzikale “spelletjes” en ritmes. Al dan niet ondersteund met de ritmiek van bepaalde woorden. Aan de hand van deze ritmes en muzikale afspraken wordt er aan een muziekstuk gewerkt waar ook ruimte is voor eigen inbreng van de leerlingen als daar behoefte aan is. Met als doel: Plezier maken en daarbij ook nog ‘s je muzikale vaardigheden verbeteren of zelfs het geleerde presenteren.

Karakteristieken

  • De workshop wordt geleid door een enthousiaste en ervaren slagwerkdocent.
  • De meegenomen cajones en andere instrumenten nodigen uit om te worden aangeraakt en onderzocht.
  • De deelnemers kunnen vanaf de start van de workshop meteen meespelen en geluid maken.
  • De workshop heeft verschillende elementen waarin steeds andere acties van de deelnemers wordt gevraagd zoals: luisteren naar de docent en elkaar, ritmes nadoen, samenspelen, motorische vaardigheden in het spelen van een instrument, praktisch inzicht en reflectie.
  • De deelnemers werken samen aan een slagwerkstuk dat desgewenst kan worden gepresenteerd.
  • Er is ruimte voor eigen inbreng van de deelnemers.

Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau
Leerlingen uit groep 5 tot en met 8 en leerlingen van de middelbare school kunnen deze workshop met veel plezier doen. De Workshop Cajon is ook geschikt voor leerlingen in het speciaal onderwijs met een doe- /denkvermogen van een 7- jarige.
Door toenemende cognitieve vaardigheden vanaf het 8ste jaar groeit het vermogen bij de leerling om zichzelf en hun handelingen te plaatsen in het geheel. De leerlingen gaan graag samenwerkingen aan. In deze workshop reageren de leerlingen op elkaar met ritme-klanken, dit versterkt de betrokkenheid in het maken van de ritmes.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • Aan de hand van het ritmisch benaderen van woorden en (kinder)liedjes werken we onder leiding van de docent spelenderwijs aan een slagwerkstuk met veel variatie en eigen inbreng. (Kerndoelen 1, 2, 34, 37, 39)
  • Kennismaken met het bespelen van de Caon. Ieder kind heeft een Cajon tot zijn beschikking tijdens de workshop. (Kerndoel 54)
  • We onderzoeken de klanken van de Cajon. En spelen met volume, toon en tempo en het stapelen van (traditionele) ritmes. (Kerndoelen 1, 54)
  • Actief bewegingen en geluiden nadoen en zelf inbrengen. (Kerndoelen 54, 55, 58)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De Workshop Cajon kan worden uitgebreid tot een reeks van vijf lessen. In de workshopreeks werken we toe naar een groter optreden. Er is dan meer verdieping, meer aandacht voor de verschillende individuen en het accent zal dan ook meer op de presentatie liggen. Ook kunnen we het traject nog een aantal weken langer maken. In deze lange serie wordt de cajon ook zelf gemaakt. Uitermate geschikt voor praktijk onderwijs. Aan het eind van het extra lange traject heeft iedere leerling dan een eigen cajon en de vaardigheid om er ook op te spelen.

Routeplanner
Geschikte workshops voorafgaand aan Cajon zijn Percussie of Djembé.
Geschikte vervolgworkshops zijn Streetbeats en Latin Percussie.
In deze workshops krijgen ritme, tempo en dynamiek een andere rol. Er wordt in deze workshop met andere klankkleuren en ritmes gewerkt. Door de ervaringen in de Cajon Workshop weten de leerlingen wat er van hen wordt verwacht in het aanleren van ritmes en kunnen zij in ander soortige ritme-workshops hun vaardigheden individueel en als groep verbeteren.