Hieronder leest u hoe de Workshop Live Looping past in onze leerlijn nieuwe media voor het basisonderwijs.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Live Looping.

Samenvatting workshop
In deze workshop wordt er in de klas een remix gemaakt van de geluiden van eigen pennen, tassen, mp3-spelers, etuis, papieren etc. Deze geluiden en beelden worden met speciale apparatuur opgenomen en verwerkt in een geluids- en beeldcollage. De collage ontstaat door het opnemen, stapelen en loopen (continu herhaald afspelen) van de geluiden en beelden. Denk aan soundbites van DWDD.

Karakteristieken

  • De workshopleider is enthousiast en zelf een kunstenaar in het stapelen van geluiden
  • De leerlingen worden uitgedaagd om op zoek te gaan naar interessante geluiden.
  • De leerlingen werken samen in het organiseren van hun eigen gekozen geluiden
  • De geluidsapparatuur en de hardware en software die wordt gebruikt zijn uitdagend en uitnodigend
  • De leerlingen tonen lef in het laten horen van hun eigen woord- en geluidscomposities
  • Het resultaat is een auditief kunstwerk en dat betekend dat luisteren naar geluid een nieuw soort belevenis wordt.

Aansluiting op belevingswereld & kennisniveau
De leerlingen van groepen 7 en 8 van het primair onderwijs kunnen deze workshop met plezier doen.
In de workshop sluiten we aan bij de belevingswereld van de kinderen door hun eigen belevingswereld juist centraal te zetten met eigen tekst-ideeën.
De jonge adolescent (10 - 14 jaar) bevindt zich in een fase waarin het conceptuele denken steeds dominanter wordt. Hij hecht grote waarde aan wat hij weet en ervaart. De belangstelling voor werkelijkheid om hen heen neemt toe. Ze staan open voor wezenlijke ervaringen. Nieuwe media trekt de interesse van de leerling omdat zij daarmee invloed hebben op het creëren van de werkelijkheid.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • Kennis en ervaring op doen met opname- en geluidstechniek. (Kerndoelen 42, 44)
  • Op kunstzinnige wijze uiten van gevoelens en gedachten. (Kerndoel 54)
  • Samenwerken en reflecteren op elkaars werk. (Kerndoelen 37, 55)
  • Voor een publiek presenteren en performen van eigen creatieve ideeën. (Kerndoelen 37, 54)

Routeplanner
Geschikte workshops voorafgaand aan Live Looping zijn bijvoorbeeld Streetbeats en Light Graffiti. Geluid organiseren heeft alles te maken met de beat. Daarom is het goed om in Streetbeats ervaring op te doen in het creëren van basisritmes. In de workshop Light Graffiti wordt er een visueel kunstwerk gemaakt. Er worden lijnen van licht gestapeld in plaats van geluid. De ervaring in het samenwerken in deze workshop een goede voorbereiding op Live Looping.
Goede vervolgworkshops zijn The Wordshop, Stop Motion en Makey Makey. Al deze workshops werken met nieuwe media en stimuleren het creatief en scheppend of innoverend vermogen van de leerlingen.