Hieronder leest u hoe de Workshop Musical past in onze leerlijn theater voor het basisonderwijs.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Musical.

Samenvatting workshop
Musical is een prachtige vorm van theater omdat zang, dans en acteren samen komen. In de workshop gaat de docent concreet aan de slag met een scène, een lied en choreografie van een bekende musical. Ook is er ruimte voor creatieve invulling van de leerlingen.

Karakteristieken

  • De leerlingen maken kennis met het musical materiaal door een kort fragment te bekijken uit de musical (dit kan ook voorafgaand aan de workshop in de klas woorden gedaan met behulp van de lesbrief)
  • De enthousiaste workshopleider laat de leerlingen de grote emoties ervaren door grappige spelopdrachten.
  • De leerlingen gaan aan de slag met grote dansbewegingen die gericht zijn op het publiek met grote emoties.
  • Op een speelse manier wordt er aan de stemtechniek te gewerkt om te kunnen zingen vanuit je personage.
  • De leerlingen leren in hoog tempo een lied door voor- en nazingen. Door het verhaal van de tekst te betrekken op jezelf leren de leerlingen snel de tekst te onthouden.
  • De leerlingen werken aan een totaal performance waarin zij acteren, bewegen en dansen in verschillende formaties. De verplaatsingen op het podium zijn een belangrijk element van musical.
  • De workshop heeft veel verschillende elementen waarin steeds andere acties van de kinderen wordt gevraagd zoals inbeelden, luisteren, bewegingen nadoen, samenwerken, motorische vaardigheden, praktisch inzicht en reflectie.

Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau
Leerlingen uit groep 4 tot en met 8 van het primair onderwijs kunnen deze workshop met veel plezier doen. Musical is ook geschikt voor leerlingen in het speciaal onderwijs met een denkvermogen vanaf een 7-jarige. De werkwijze van de workshopleider zal verschillen per leeftijdscategorie. In de leeftijd van 7–9 jaar zal de workshopleider de leerlingen meer werken vanuit herkenbare beelden en muziek. En vanaf 10 jaar wanneer de leerling beter in staat is om abstract te denken en in conceptueel te denken zal de workshopleider minder voordoen en meer werken vanuit het creatieve en oplossende vermogen van de leerlingen zelf.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • Kennis maken met de kunstvorm musical. (Kerndoelen 1, 54, 56)
  • Inleven in een verhaal en emoties uitbeelden door middel van zang en dans en acteren. (Kerndoelen 54, 55, 57, 58)
  • Presenteren aan een het publiek. (Kerndoelen 54, 56, 58)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De workshop kan worden uitgebreid tot een lessenreeks van vijf tot vijftien lessen. In de lessenreeks kan bijvoorbeeld een complete musical worden ingestudeerd.

Routeplanner
Een geschikte voorafgaand aan de workshop Musical is Musical/Showdance.
Theatersport en StemSterren zijn goede vervolgworkshops.
In de Workshop Musical/Showdance ligt de aandacht volledig op het dansen en het vertellen met lichaam in plaats van met de stem. In de Workshop Theatersport leren de leerlingen vrij te improviseren in een theatrale context. Bij StemSterren gaan de leerlingen aan de slag met hun zangstem en helpt de Musical ervaring hen om zich makkelijker te presenteren in een lied.