fbpx Musical Showdance | maX Music Overslaan en naar de inhoud gaan
loading...

Musical Showdance

Hieronder leest u hoe de Workshop Musical/Showdance past in onze leerlijn dans voor het basisonderwijs.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Musical/Showdance.

Samenvatting workshop
In musicals loopt de verhaallijn vaak door in de songs en in grote dansbewegingen. In de Workshop Musical/Showdans stralen de deelnemers zelf als een ster op het podium. Deze veelzijdige workshop is klassikaal leuk om te doen. Groots dansen met emoties, op elkaar reageren en samenwerken staan centraal.

Karakteristieken

  • De leerlingen kunnen vanaf de start van de workshop meteen meedansen.
  • Klassikaal samenwerken om een verhaal over te brengen.
  • De leerlingen gaan aan de slag met grote dansbewegingen die gericht zijn op het publiek met grote emoties
  • De leerlingen dansen binnen hun eigen cirkel, maar ook werken ze met verplaatsingen en dansen met elkaar.
  • De workshop heeft verschillende elementen waarin steeds andere acties van de kinderen wordt gevraagd zoals inbeelden, luisteren, bewegingen nadoen, samenwerken, motorische vaardigheden, praktisch inzicht en reflectie.
  • Er is ruimte voor eigen inbreng van de deelnemers.

Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau 
Leerlingen uit groep 4 tot en met 8 van het primair onderwijs kunnen deze workshop met veel plezier doen. Show/Musicaldans is ook geschikt voor leerlingen in het speciaal onderwijs met een denkvermogen vanaf een 7-jarige. De werkwijze van de workshopleider zal verschillen per leeftijdscategorie. In de leeftijd van 7 – 9 jaar zal de workshopleider de leerlingen meer werken vanuit herkenbare beelden en muziek. En vanaf 10 jaar wanneer de leerling beter in staat is om abstract en conceptueel te denken zal de workshopleider proberen de blik te verbreden op het gebied van dans.

Leerdoelen 
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • Kennis maken met de kunstvorm musical. (Kerndoelen 1, 54, 56)
  • Inleven in een verhaal en emoties uitbeelden door middel van dans. (Kerndoelen 54, 55, 57, 58)
  • Presenteren aan een het publiek. (Kerndoelen 54, 56, 58)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De workshop kan worden uitgebreid tot een lessenreeks van vijf tot tien lessen. In vervolglessen kunnen we werken met diverse rollen binnen de musical die in de dans samenkomen. Ook andere dansstijlen kunnen aan bod komen.

Routeplanner
Een geschikte workshop voorafgaand aan Musical/Showdance is bijvoorbeeld Musical.
Een goed vervolg op Musical/Showdance is bijvoorbeeld Theatersport, StemSterren, Streetdance of Breakdance.
In de Workshop Musical wordt het theatrale effect van dansen vergroot door acteren en zingen. In de Workshop Theatersport gaan de leerlingen met hun lichaamstaal aan de slag op een theatrale manier. Bij StemSterren gaan de leerlingen aan de slag met hun zangstem en helpt de Musical/Showdance ervaring hen om zich makkelijker te presenteren in een lied. Streetdance werkt aan meer zelfvertrouwen in het individueel dansen door de attitude die er gevraagd wordt. Bij Breakdance wordt daar balans en kracht aan toegevoegd.

deze richting
doelgroep