fbpx Percussie | maX Music Overslaan en naar de inhoud gaan
loading...

Percussie

Hieronder leest u hoe de Workshop Percussie past in onze leerlijn muziek voor het basisonderwijs.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Percussie.

Samenvatting workshop
Percussie is een natuurlijke manier van ritmes maken op slagwerkinstrumenten ofwel percussie instrumenten. De leerlingen spelen bijvoorbeeld op shakers, conga’s en bongo’s. Door het spelen met de fantasie met het maken van drumgeluiden worden ritmes leuk en makkelijk te onthouden. Zo worden olifanten-stappen kwart-noten, en appels & peren worden ritmische zinnen.

Karakteristieken

  • De workshop wordt geleid door een enthousiaste en ervaren slagwerkdocent.
  • De meegenomen instrumenten nodigen uit om aangeraakt en bespeeld te worden.
  • De deelnemers kunnen vanaf de start van de workshop meteen mee- spelen en geluid maken.
  • De parameters van muziek komen aan bod: hard en zacht, snel en langzaam
  • De deelnemers werken samen aan een slagwerkstuk dat desgewenst kan worden gepresenteerd.
  • De deelnemers worden bewust van hun eigen spel en leren naar elkaar te luisteren.
  • De deelnemers leren muzikaal op elkaar te reageren
  • De workshop heeft verschillende elementen waarin steeds andere acties van de kinderen wordt gevraagd zoals: luisteren, ritmes nadoen, samenspelen, motorische vaardigheden in het spelen van een instrument

Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau
Leerlingen uit groep 1 tot en met groep 5 van het primair onderwijs kunnen deze workshop met plezier doen. Percussie is ook geschikt voor leerlingen in het speciaal onderwijs vanaf een doe-/denkvermogen van een 5-jarige.
De workshops Percussie richt zich op het kennisniveau van groep 1 tot en met groep 5 door ritme niet als een abstract gegeven te zien, maar als een herkenbaar fenomeen in de belevingswereld van de leerlingen. De methodiek van deze workshop richt zich waarneembare en concrete handelingen. Het spelen van de muziek zal vooral geleerd worden door veel herhaling en het voor- en nadoen van muzikale frasen.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • Aan de hand van (vereenvoudigde) traditionele ritmes werken aan een slagwerkstuk met veel variatie en eigen inbreng. (Kerndoelen 1, 2, 34, 37, 39)
  • Kennismaken met het bespelen van slagwerkinstrumenten. Ieder kind heeft een eigen slagwerkinstrument tot zijn beschikking tijdens de workshop. (Kerndoel 54)
  • Actief bewegingen en geluiden nadoen en zelf inbrengen. (Kerndoelen 54, 55, 58)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De Workshop Percussie kan worden uitgebreid tot een reeks van vijf lessen. In de workshopreeks werken we toe naar een groter optreden. Er is dan meer verdieping, meer aandacht voor de verschillende individuen en het accent zal dan ook meer op de presentatie liggen.

Routeplanner
Een geschikte workshop voorafgaand aan Percussie is Muziekavontuur.
Geschikte vervolgworkshops zijn Djembé, Cajón en/of Streetbeats.
In deze workshops hebben ritme, tempo en dynamiek weer een andere rol. Djembé wordt met de handen bespeeld. En er wordt vanuit Afrikaans traditionele ritmes gewerkt. Ook in de Workshop Cajón wordt met de handen gespeeld en zijn de ritmes exotischer van aard. In de workshop Streetbeats worden er ritmes gemaakt met alledaagse objecten. En gaan de leerlingen op klank- onderzoek uit. In deze workshops verbreden de deelnemers hun kijk op slagwerk.

deze richting
doelgroep