Hieronder leest u hoe de Workshop StemSterren past in onze leerlijn muziek voor het basisonderwijs.

Klik hier voor praktische informatie over de Workshop StemSterren.

Samenvatting workshop
In de workshop gaan de leerlingen aan de slag met hun zangstem, moderne popmuziek en krijgen de leerlingen een training in podium performance.
De workshopleider is een enthousiaste en ervaren zang- en podiumartiest en heeft ervaring om leerlingen van verschillende niveaus te betrekken bij het zingen en het optreden.

Karakteristieken

  • De workshop wordt voor een groot deel bepaald door de keuze van het repertoire. Het repertoire wordt bepaald door de doelgroep. In de lesbrief staat omschreven hoe de docent dit organiseert.
  • De workshop sluit aan bij de muzikale belevingswereld van de leerlingen, tenzij daar bewust van wordt afgeweken.
  • De leerlingen worden uitgedaagd van zich te laten horen.
  • De leerlingen ervaren in het samen zingen hoe de stemmen in elkaar versmelten en elkaar versterken.
  • De leerlingen leren muzikale begrippen als: tempo, ritme-opvatting, volume, opmaat, inzetten, crescendo ect.
  • De leerlingen leren om te gaan met hun stem: houding, ademsteun, articulatie, vrij zingen, resoneren, muzikaal fraseren en intonatie.

Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau
Leerlingen van groep 3 tot en met groep 8 van het primair onderwijs kunnen deze workshop goed volgen. StemSterren is ook geschikt voor leerlingen in het speciaal onderwijs vanaf een doe-/denkvermogen van een 7-jarige.
Het kennisniveau van deze workshop verschilt per leeftijdscategorie. In de groepen 3 tot en met 5 zal er in het Nederlands worden gezongen. Vanaf groep 6 kan een songtekst ook in het Engels zijn. De zangstem is vanaf groep 3 tot en met 6 nog jong en licht van karakter, de leerlingen hebben de ondersteuning van elkaar nodig. Vanaf groep 6 krijgt de stem meer een eigen karakter. Vanaf groep 7 en 8 worden leerlingen steeds meer zelfbewust en ligt het accent meer op de sociale betrokkenheid, moed en durf om zich te laten horen.

Leerdoelen
Inclusief de nummers van de relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • De leerlingen worden uitgedaagd zichzelf te laten horen (Kerndoelen 34, 54)
  • De leerlingen leren in de workshop hoe zij hun (zang-)stem beter kunnen gebruiken (Kerndoel 54)
  • De leerlingen worden uitgedaagd zichzelf een bepaalde houding te geven voor een publiek (Kerndoelen 54, 56, 57 en 58)
  • De leerlingen leren naar elkaar luisteren en op te gaan in een geheel van stemgeluid (Kerndoelen 37,55)
  • De leerlingen leren door middel van een lied een boodschap te communiceren aan het publiek. (Kerndoelen 13, 14, 37, 54)
  • De leerlingen raken bekend met populaire muziek. (Kerndoel 56)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De Workshop StemSterren kan desgewenst worden uitgebreid tot een reeks van 5 tot 15 lessen. In de workshopreeks werken we toe naar een uitgebreid optreden, mogelijk met live band met een divers repertoire en wisselende bezetting, verschillende groepjes, duetten en solo’s.

Routeplanner
Een geschikte workshop voorafgaand aan StemSterren is Zang & Dans.
Geschikte vervolgworkshops zijn: Musical, Gospel Zingen en/of Musical/Showdance.
Al deze podiumkunst-vormen zijn in meer of mindere mate gericht op publiek en het overbrengen van een boodschap. De wijze waarop je jezelf uitdrukt verschilt in deze workshops. Bij Musical/Showdance ligt de nadruk op het vertellen met het lichaam. Bij de workshop Musical ligt de nadruk op acteren, lichaamstaal en tekst. En bij Gospel Zingen wordt het zingen verdiept door specifiek repertoire met een meer intense boodschap.