Hieronder leest u hoe de Workshop Stop Motion past in onze leerlijn nieuwe media voor het basisonderwijs.
Klik hier voor praktische informatie over de Stop Motion Workshop.

Samenvatting workshop
In groepjes werken de deelnemers aan opstellingen van bijvoorbeeld klei, papier en lego. Aan de hand van een zelfbedacht verhaal maakt de groep een grote hoeveelheid foto’s waarbij er tussendoor steeds minimale wijzigingen aan de opstelling worden aangebracht. Op computers worden de foto's in hoge snelheid achter elkaar gemonteerd waardoor de illusie van beweging ontstaat.

Karakteristieken

  • De workshopleider is enthousiast en kan de deelnemers goed begeleiden in het maken van hun kunstwerk, NB: een stop-motion-film.
  • De leerlingen leren iets over de achtergrond en ontstaan van de stop motion techniek.
  • De leerlingen worden uitgedaagd om aan de slag te gaan met verschillende materialen. Daarmee wordt het verhaal in beeld gebracht. Voor het ontwerp van het verhaal moeten locatie(s), personages en gebeurtenissen worden gecreëerd.
  • De leerlingen werken geconcentreerd samen met camera’s en specifieke software op computers.
  • De leerlingen gaan zelfsturend aan het werk, ze hebben veel vrijheid in het kiezen van het thema van het verhaal en ontwikkelingen van de personages en/of de objecten.
  • Doordat het resultaat van de stop-motion-film direct goed zichtbaar is kunnen de leerlingen met deze ervaringen van ‘trail&error’ zelf evaluerend hun stop-motion-film in kwaliteit verbeteren.

Aansluiting op belevingswereld & kennisniveau
De leerlingen van groep 7 en 8 van het primair onderwijs kunnen deze workshop met plezier doen. Het maken van een stop-motion-film is een proces waarin de leerlingen op verschillende leergebieden worden uitgedaagd, zij gebruiken hun: fantasie, creativiteit, inbeelding, technisch- en ruimtelijk inzicht. Daarnaast werken ze samen en moeten zij goed naar elkaar luisteren, de tijd goed indelen (plannen) en de taken moeten goed worden gecoördineerd (leiderschap).
Deze workshop sluit goed aan op de belevingswereld van de leerlingen omdat zij hun eigen verhaal mogen vertellen en er veel keuze vrijheid is in het gebruik van personages en objecten. De beeldcultuur is sterk aanwezig van de dag. De jonge adolescenten zijn zich daar bewust van en willen er graag deel vanuit maken. Juist in deze levensfase hebben zij een grote interesse in de werkelijkheid om zich heen.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • Theoretische kennis vergaren over gebruik van camera, beeld en ruimte. En zelf een concept bedenken om te verwerken tot een stop motion film. (Kerndoelen 1, 3, 54)
  • Respectvol reflecteren op eigen resultaten en die van elkaar. (Kerndoel 37)
  • Kennis verkrijgen over de geschiedenis van filmtechniek. (Kerndoel 52)
  • Leerlingen drukken zich uit met beelden en verhaallijnen. (Kerndoelen 54, 55)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De workshop kan worden verlengd of uitgebreid tot een lessenserie. Als er meer tijd beschikbaar is, kan de verhaallijn uitgebreider worden, kunnen er meer foto's worden gemaakt en wordt het filmresultaat langer.
Tijdens een normale workshop van 90-120 minuten komen theorie/voorbereiding, uitvoering, montage en presentatie aan bod. In een langer traject kunnen deze fases uitgebreider aan bod komen. Bijvoorbeeld: 1 lesuur, theorie en storyboard maken, 2 lesuren uitvoering, 1 lesuur monteren, muziek eronder zetten, en mooie titels en aftiteling toevoegen.
In een uitgebreider traject kan de Workshop Stop Motion ook worden gecombineerd met andere maX Music workshops, bijv. de Workshop 3D-Pen-Tekenen. De zelfgemaakte 3D objecten worden dan gebruikt in de stop motion film. Verder is deze workshop ook thematisch in te zetten, bijvoorbeeld in sociale en maatschappelijke thema’s als: respect, zelfvertrouwen, duurzaam omgaan met de aarde of het navertellen in stop-motion van geschiedkundige ontwikkeling.

Routeplanner
Een geschikte workshop voorafgaand aan Stop Motion is bijvoorbeeld Mozaïek.
Een goed vervolg op Stop Motion zijn bijvoorbeeld de workshops Live Looping en The Wordshop.
In de workshop Mozaïek leren de leerlingen een beeld mooi vorm te geven met de handen. In de workshops The Wordshop en Live Looping gaan de leerlingen creatief verder met taal en verhaal en het op een andere manier voorgeven ervan.