fbpx Streetdance | maX Music Overslaan en naar de inhoud gaan
loading...

Streetdance

Hieronder leest u hoe de Workshop Streetdance past in onze leerlijn dans voor het basisonderwijs.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Streetdance.

Samenvatting workshop
Streetdance is een dansvorm die op straat is ontstaan door het samenvoegen van elementen uit diverse dansstijlen uit de hip hop en urban en pop & disco danscultuur. De Workshop Streetdance wordt een unieke choreografie aangeleerd met snelle, korte en strakke bewegingen. Ook kunnen kinderen ook hun eigen creatieve dance moves laten zien die de workshopleid(st)er vervolgens probeert te integreren in de choreografie.

Karakteristieken

  • De workshopleider inspireert de leerlingen door het laten zien van de typische streetdance-stijl
  • De leerlingen kunnen vanaf de start van de workshop meteen meebewegen.
  • De leerlingen gaan aan de slag met bewegingen met hun eigen lijf vooral binnen hun eigen cirkel, zonder grote verplaatsingen.
  • De leerlingen leren waar de streetdance-bewegingen vandaan komen, welke invloeden uit andere dansstijlen zijn te herkennen.
  • De leerlingen ontwerpen samen eigen dance moves
  • De leerlingen werken aan een totale choreografie
  • De leerlingen doen podiumervaring op door hun dans uit te voeren

Aansluiting op belevingswereld & kennisniveau
Leerlingen uit groep 4 tot en met 8 kunnen van primair onderwijs kunnen deze workshop met veel plezier doen.
De werkwijze van de workshopleider zal verschillen per leeftijdscategorie. In de leeftijd van 6–9 jaar zal de workshopleider de leerlingen meer werken vanuit herkenbare beelden en muziek. Veel werken met voor- en nadoen. En vanaf 10 jaar wanneer de leerling beter in staat is om abstract en conceptueel te denken zal de workshopleider meer ingaan op het verbreden van algemene kennis op het gebied van dans.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • Choreografie aangeleerd krijgen. (Kerndoelen 54, 57)
  • Groepsverband choreografie ontwerpen. (Kerndoelen 1, 54, 55, 58)
  • Herkennen van de Karakteristieken van Streetdancing en het kunnen plaatsen van de dansstijl in de culturele context. (Kerndoelen 1, 56)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De workshop kan desgewenst worden uitgebreid tot een reeks van vijf lessen. In een workshopreeks wordt er gewerkt aan groepsopdrachten waarin eigen bewegingen en het gebruik van attitude centraal komt te staan.

Routeplanner
Geschikte workshops voorafgaand aan Streetdance zijn Musical en Musical/Showdance Een goed vervolg op Streetdance is bijvoorbeeld de Workshop Theatersport. In de Workshop Musical/Showdance gaan we in op groot en dramatisch dansen gericht op publiek. In de Workshop Musical wordt het theatrale effect van dansen vergroot door acteren en zingen. In de Workshop Theatersport gaan de leerlingen met hun lichaamstaal aan de slag op een theatrale manier.

Workshop ID
deze richting
doelgroep