Workshop Beeldhouwen

Een professioneel kunstenaar komt naar jullie locatie en gaat met een groep kinderen aan de slag met de bewerking van speksteen. Door het toepassen van basistechnieken maakt elk kind een uniek werk.

Bel ons vrijblijvend op +31 (0)85-2016684.

Waarom beeldhouwen?
Waar muziek en dans al snel tot de verbeelding spreken is het een grotere uitdaging om kinderen te interesseren voor beeldende kunst. Bij maX Music proberen we met kunst & cultuur workshops op een moderne manier aan te sluiten op de belevingswereld van de kinderen, en uit te gaan van de creativiteit die iedereen heeft.

Leerlijnen
Werk je op een basisschool en ben je benieuwd waar en hoe de Workshop Beeldhouwen past in jullie leerplan? Lees het in onze leerlijnen cultuuronderwijs.

Workshop Beeldhouwen - ook beschikbaar voor Jongeren

Inhoud Beeldhouwen Workshop

Een groep kinderen gaat onder professionele begeleiding aan de slag met de bewerking van speksteen. Door het toepassen van basistechnieken maakt elk kind een uniek werk.

De Workshop Beeldhouwen van maX Music start met een presentatie over de steensoort, het gebruik van het gereedschap en de diverse bewerkingstechnieken. Hierbij wordt uitgelegd hoe elk kind een sprekende vorm kan laten ontstaan.

Vervolgens gaat men aan de slag en iedereen zal ervaren hoe men eigenhandig een beeld uit een ruw stuk steen tevoorschijn kan laten komen. Het kan abstract of figuratief zijn; alles is mogelijk. Vooral als de steen eenmaal gepolijst is zullen de kinderen ongelofelijk trots zijn op hun zelf gecreëerde kunstwerk!

...image
...image
...image
...image
...image

Professionele docenten

De docenten van maX Music zijn professionele artiesten met didactische kennis en ervaring, en ze zijn zorgvuldig geselecteerd op vakinhoudelijke kwaliteiten, enthousiasme en betrouwbaarheid. Je bent daarom verzekerd van succes met een Workshop Beeldhouwen van maX Music.

Workshop Beeldhouwen - ook beschikbaar voor Jongeren

Praktische details

De workshopleider van maX Music verzorgt de Workshop Beeldhouwen op uw locatie. Jij als opdrachtgever zorgt voor de workshopruimte, bij voorkeur een handenarbeidlokaal op de begane grond met een beamer, een EHBO-doos, hoge tafels en een gootsteen met kraan in het lokaal. De workshop kan ook buiten plaatsvinden zoals in de video. Bedenk dat er veel stof vrijkomt bij de bewerking van speksteen.

De workshopleider neemt alle benodigdheden mee, waaronder:

  • ruwe spekstenen van +/- 12 bij 15 cm. Deze worden in de dagen voor de workshop bij de school afgeleverd, en dienen voor aanvang van de workshop in de workshopruimte te worden geplaatst.
  • gereedschap
  • schuurpapier
  • teiltjes
  • schorten

Doelgroep
De Workshop Beeldhouwen beslaat minimaal 4 workshops van 90 tot 120 minuten, en wordt aan max. 25 kinderen gegeven vanaf groep 7. De workshop kan per dag maximaal 3 keer achter elkaar worden gegeven aan verschillende groepen. Het heeft de voorkeur dat de workshop ook meerdere keren aan dezelfde groep wordt gegeven waarbij men steeds verder werkt aan hetzelfde kunstwerk.

Workshop Beeldhouwen - ook beschikbaar voor Jongeren

Prijs Workshop Beeldhouwen

De Workshop Beeldhouwen voor jullie groep haal je in huis vanaf 43,50 euro per leerling (inclusief reis- en materiaalkosten en vrijgesteld van btw).

Neem contact op voor meer informatie en een vrijblijvende prijsopgave via het korte contactformulier op deze pagina, of uitgebreid op de contactpagina. Bellen is vaak nog sneller op +31 (0)85-2016684.

Vraag snel informatie aan

Ja, houd mij op de hoogte van:
CAPTCHA
Het volgende veld is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.

Hieronder leest u hoe de Workshop Beeldhouwen past in onze beeldende leerlijn voor het basisonderwijs.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Beeldhouwen.

Samenvatting Workshop
In de Workshop Beeldhouwen gaat een groep jongeren onder begeleiding aan de slag met de bewerking van speksteen. De workshop start met een presentatie over de steensoort. Vervolgens wordt het gereedschap gedemonstreerd en de diverse bewerkingstechnieken.  

De leerlingen gaan aan de slag en iedereen zal ervaren hoe je eigenhandig een sculptuur uit een ruw stuk steen tevoorschijn kan laten komen. Het kan abstract of figuratief zijn; alles is mogelijk. Door het toepassen van basistechnieken maakt elke deelnemer een uniek werk. Vooral als de steen eenmaal gepolijst is zullen de kinderen ongelofelijk trots zijn op hun zelf gecreëerde kunstwerk.

Karakteristieken 

  • De leerlingen werken in deze workshop intensief met hun handen en hun verbeeldingskracht.
  • De leerlingen maken kennis met beeldhouwtechnieken om speksteen te kunnen bewerken.
  • De leerlingen leren te werken met speciaal gereedschappen voor beeldhouwen.
  • De workshopleider heeft een passie voor beeldhouwen en is hierin gespecialiseerd. 
  • De workshopleider is enthousiast en kan goed kennis overbrengen en de leerlingen persoonlijk begeleiden in hun maakproces.
  • De workshopleider kan veel delen over de geschiedenis van de beeldhouwkunst. 

Aansluiting op belevingswereld & kennisniveau
Leerlingen uit groep 7 en 8 van het primair onderwijs kunnen deze workshop met veel plezier doen.

De jonge adolescent (10–14 jaar) bevindt zich in een fase waarin het conceptuele denken steeds dominanter wordt. Hierdoor is hij steeds beter in staat om betekenis te ontlenen aan de meer abstracte kunstwerken.
Tegelijkertijd hebben de leerlingen hebben een grote interesse in de werkelijkheid om hen heen. We zien dat de leerlingen in deze fase veel waardering hebben voor beelden die sterk lijken op de werkelijkheid. In deze workshop willen we bij de belevingswereld van de leerlingen aansluiten door de vrijheid te geven in het onderwerp van het te creëren beeld.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, zelfstandig en samen werken is noodzakelijk en leerzaam. (Kerndoel 35)
  • De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen. (Kerndoel 37)
  • De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik. (Kerndoel 44)
  • De leerlingen leren technische problemen te traceren en zelf op te lossen en deze uit te voeren. (Kerndoel 45)
  • De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed. Dit leren zijn door middel van een presentatie over 'de steen’ of ‘mozaïek', zijn geschiedenis en gebruik door de eeuwen heen. (Kerndoel 56)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De school kan er ook voor kiezen na één workshop te hebben gehad om een lessenreeks van 3 tot 5 workshops te volgen. In een workshopreeks kan er bijvoorbeeld aan een groot kunstwerk worden gewerkt. In een dergelijk project op maat wordt er in teams aan verschillende onderdelen van het kunstwerk wat als eindresultaat wordt samengevoegd.

Routeplanner
Een geschikte workshop voorafgaand aan Beeldhouwen is bijvoorbeeld Light Graffiti.

3D-Pen-Tekenen en Graffiti zijn goede vervolgworkshops. In de Workshop 3D-Pen-Tekenen gaan de leerlingen aan de slag met 3D-pennen waarmee ze met vloeibaar plastic 3D objecten tekenen. In de Graffiti Workshop wordt een kunstwerk gemaakt met spuitbussen en hardboard of folie.