Stop Motion is een animatietechniek waarmee populaire films als Shawn The Sheep en Wallace & Gromit tot stand zijn gekomen. Deze films bestaan uit honderdduizenden foto's waarbij de hoofdrolspelers van klei steeds een kleine beetje worden verplaatst en/of vervormd.

Op het moment dat deze foto's snel achter elkaar worden afgespeeld, ontstaat er een film waarin de hoofdrolspelers uit zichzelf lijken te bewegen.

De Stop Motion Workshop van maX Music blijkt een ideale ingang om beeldende kunstvormen onder de aandacht van kinderen te brengen.

Leerlijnen
Werk je op een basisschool en ben je benieuwd waar en hoe deze workshop past in jullie leerplan? Lees het in onze leerlijnen cultuuronderwijs.

Stop Motion Workshop - ook beschikbaar voor Volwassenen & Jongeren

Inhoud Stop Motion Workshop

De Workshop Stop Motion start met uitleg en het vertonen van diverse voorbeelden die de kinderen direct enthousiasmeren om zelf aan de slag te gaan.

Al binnen 90 minuten kunnen er korte animatiefilmpjes worden gemaakt.

De kinderen worden in groepjes verdeeld en krijgen per groep een fotocamera en een opstelling met bijvoorbeeld klei, lego, of een schoolbord.

Elk groepje gaat nu aan de slag met het zelf maken van een groot aantal foto's waarbij ze tussendoor steeds de opstelling iets wijzigen. 

...image
...image
...image
...image
...image

Monteren
In de tweede helft van de Workshop Stop Motion zetten de kinderen de zelfgemaakte foto's op de computer of ze bewerken ze op iPads. Met speciale software kunnen de gemaakte foto's snel achter elkaar worden afgespeeld, en ontstaat er een leuk kort filmpje waarin de voorwerpen lijken te bewegen.

Vertonen
Aan het eind van de workshop worden de gemaakte filmpjes aan elkaar vertoond wat natuurlijk altijd voor veel voldoening en plezier zorgt. Jullie hebben vervolgens de beschikking over de filmpjes, om ze bijvoorbeeld op de website van de school te plaatsen.

Professionele Workshopleiders

De docenten van maX Music zijn professionele artiesten met didactische kennis en ervaring. Ze zijn zorgvuldig geselecteerd op vakinhoudelijke kwaliteiten, enthousiasme en betrouwbaarheid. Je bent daarom verzekerd van succes met een Workshop Stop Motion van maX Music.

Stop Motion Workshop - ook beschikbaar voor Volwassenen & Jongeren

Wie regelt wat? 

De Workshop Stop Motion wordt op elk gewenste locatie gegeven. Het is wel belangrijk dat jij als klant zorgt voor een grote ruimte met een beamer & scherm, tekenpapier, potloden, pennen en stiften. Voor de tweede helft van de workshop is het handig dat er minimaal 5 computers aanwezig zijn met de geïnstalleerde software Windows Movie Maker.

Bij de afwezigheid van computers kan de workshopleider desnoods zelf de films vormen uit de gemaakte foto's en achteraf aanleveren. De workshopleider zorgt voor de andere benodigdheden zoals 5 fotocamera's, camerastatieven, speelgoedjes/attributen en klei etc.

Desgewenst kunnen we de workshop ook aanbieden met iPads die we zelf meenemen. Met de iPads kan worden gefotografeerd en gemonteerd.

Doelgroep
De Workshop Stop Motion duurt 90-120 minuten en wordt gegeven aan maximaal 30 kinderen met een minimum leeftijd van 4 jaar. De workshop kan meerdere keren achter elkaar aan verschillende klassen worden gegeven en kan ook deel uitmaken van een dag met meerdere workshops. 

Stop Motion Workshop - ook beschikbaar voor Volwassenen & Jongeren

Prijs Stop Motion Workshop

De Workshop Stop Motion haal je in huis vanaf 355 euro. Neem contact op voor meer informatie en een vrijblijvende prijsopgave via het korte contactformulier op deze pagina, of uitgebreid op de contactpagina. Bellen is vaak nog leuker en sneller op +31 (0)85-2016684.

Vraag snel informatie aan

Ja, houd mij op de hoogte van:
CAPTCHA
Het volgende veld is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.

Hieronder leest u hoe de Workshop Stop Motion past in onze leerlijn nieuwe media voor het basisonderwijs.
Klik hier voor praktische informatie over de Stop Motion Workshop.

Samenvatting workshop
In groepjes werken de deelnemers aan opstellingen van bijvoorbeeld klei, papier en lego. Aan de hand van een zelfbedacht verhaal maakt de groep een grote hoeveelheid foto’s waarbij er tussendoor steeds minimale wijzigingen aan de opstelling worden aangebracht. Op computers worden de foto's in hoge snelheid achter elkaar gemonteerd waardoor de illusie van beweging ontstaat.

Karakteristieken

  • De workshopleider is enthousiast en kan de deelnemers goed begeleiden in het maken van hun kunstwerk, NB: een stop-motion-film.
  • De leerlingen leren iets over de achtergrond en ontstaan van de stop motion techniek.
  • De leerlingen worden uitgedaagd om aan de slag te gaan met verschillende materialen. Daarmee wordt het verhaal in beeld gebracht. Voor het ontwerp van het verhaal moeten locatie(s), personages en gebeurtenissen worden gecreëerd.
  • De leerlingen werken geconcentreerd samen met camera’s en specifieke software op computers.
  • De leerlingen gaan zelfsturend aan het werk, ze hebben veel vrijheid in het kiezen van het thema van het verhaal en ontwikkelingen van de personages en/of de objecten.
  • Doordat het resultaat van de stop-motion-film direct goed zichtbaar is kunnen de leerlingen met deze ervaringen van ‘trail&error’ zelf evaluerend hun stop-motion-film in kwaliteit verbeteren.

Aansluiting op belevingswereld & kennisniveau
De leerlingen van groep 7 en 8 van het primair onderwijs kunnen deze workshop met plezier doen. Het maken van een stop-motion-film is een proces waarin de leerlingen op verschillende leergebieden worden uitgedaagd, zij gebruiken hun: fantasie, creativiteit, inbeelding, technisch- en ruimtelijk inzicht. Daarnaast werken ze samen en moeten zij goed naar elkaar luisteren, de tijd goed indelen (plannen) en de taken moeten goed worden gecoördineerd (leiderschap).
Deze workshop sluit goed aan op de belevingswereld van de leerlingen omdat zij hun eigen verhaal mogen vertellen en er veel keuze vrijheid is in het gebruik van personages en objecten. De beeldcultuur is sterk aanwezig van de dag. De jonge adolescenten zijn zich daar bewust van en willen er graag deel vanuit maken. Juist in deze levensfase hebben zij een grote interesse in de werkelijkheid om zich heen.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • Theoretische kennis vergaren over gebruik van camera, beeld en ruimte. En zelf een concept bedenken om te verwerken tot een stop motion film. (Kerndoelen 1, 3, 54)
  • Respectvol reflecteren op eigen resultaten en die van elkaar. (Kerndoel 37)
  • Kennis verkrijgen over de geschiedenis van filmtechniek. (Kerndoel 52)
  • Leerlingen drukken zich uit met beelden en verhaallijnen. (Kerndoelen 54, 55)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De workshop kan worden verlengd of uitgebreid tot een lessenserie. Als er meer tijd beschikbaar is, kan de verhaallijn uitgebreider worden, kunnen er meer foto's worden gemaakt en wordt het filmresultaat langer.
Tijdens een normale workshop van 90-120 minuten komen theorie/voorbereiding, uitvoering, montage en presentatie aan bod. In een langer traject kunnen deze fases uitgebreider aan bod komen. Bijvoorbeeld: 1 lesuur, theorie en storyboard maken, 2 lesuren uitvoering, 1 lesuur monteren, muziek eronder zetten, en mooie titels en aftiteling toevoegen.
In een uitgebreider traject kan de Workshop Stop Motion ook worden gecombineerd met andere maX Music workshops, bijv. de Workshop 3D-Pen-Tekenen. De zelfgemaakte 3D objecten worden dan gebruikt in de stop motion film. Verder is deze workshop ook thematisch in te zetten, bijvoorbeeld in sociale en maatschappelijke thema’s als: respect, zelfvertrouwen, duurzaam omgaan met de aarde of het navertellen in stop-motion van geschiedkundige ontwikkeling.

Routeplanner
Een geschikte workshop voorafgaand aan Stop Motion is bijvoorbeeld Mozaïek.
Een goed vervolg op Stop Motion zijn bijvoorbeeld de workshops Live Looping en The Wordshop.
In de workshop Mozaïek leren de leerlingen een beeld mooi vorm te geven met de handen. In de workshops The Wordshop en Live Looping gaan de leerlingen creatief verder met taal en verhaal en het op een andere manier voorgeven ervan.