Hieronder leest u hoe de Workshop Rap past in onze leerlijn muziek voor het basisonderwijs.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Rap.

Samenvatting workshop
De workshopleider leert de kinderen binnen de muziek te denken en te tellen in maten. Vervolgens wordt de kunst van het rijmen geïllustreerd door bij een willekeurig onderwerp een verhaal te verzinnen. Aan de hand van rijmwoorden worden zinnen gemaakt. Nu gaan de kinderen klassikaal of in teams hun eigen rhyme (raptekst) schrijven. Hierbij kan een relevant thema als uitgangspunt worden gebruikt. De workshopleider loopt rond en helpt waar nodig. Elk team laat hun geschreven raptekst horen op stoere hip-hop beats. De workshop kan worden afgesloten met een performance in de klas, voor een andere groep of voor de hele school.

Karakteristieken

  • De workshop wordt geleid door een enthousiaste en ervaren rapper
  • De leerlingen ontdekken hoe leuk het is om vrij te associëren en hun eigen verhaal te creëren door een rhyme te schrijven
  • De leerlingen spelen met taal en rijmwoorden en verbreden hun vocabulaire
  • In de workshop werken de leerlingen in teams hierdoor worden de samenwerkingsvaardigheden als: overleggen en respect voor elkaars waarden en normen aangesproken
  • De leerlingen laten hun tekst leven door deze te plaatsen op de beat
  • De muzikaliteit wordt aangesproken met het laten ‘flowen’ van de tekst op de beat.
  • De leerlingen werken aan hun performance met aandacht voor hun houding, stemgebruik, gelijkheid in spreektempo, volume, lichaamstaal, gevoel voor de beat en muzikale afspraken.

Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau
Deze workshop is geschikt vanaf groep 4 tot en met groep 8 van het basisonderwijs. Wanneer een leerling in staat is om te schrijven en te rijmen kan er al een rap geschreven worden. De belevingswereld van de leerling wordt meegenomen in het thema van de teksten.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • Het schrijven van een tekst in een verhalende vorm met rijmwoorden. (Kerndoelen 5, 9)
  • Op kunstzinnige wijze uiten van gevoelens en gedachten. (Kerndoel 54)
  • Samenwerken en reflecteren op elkaars werk (Kerndoelen 7, 37, 55)
  • Voor een publiek presenteren en performen van eigen creatieve ideeën (Kerndoelen 37, 54)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De workshop Rappen is goed in te zetten voor thema- en projectweken over bijvoorbeeld pesten, maatschappijkritiek of milieu. De workshop kan desgewenst worden uitgebreid tot een workshopserie van maximaal 4 lessen. In een workshopserie is er meer aandacht voor de kwaliteit van de rhymes en ruimte voor begeleiding/coaching van de teams. Daarbij is er meer ruimte om te werken aan alle aspecten die komen kijken bij een goede prestatie.

Routeplanner
Een geschikte workshops voorafgaand Rap is StemSterren.
Geschikte vervolgworkshops zijn The Wordshop, Live Looping of Theatersport.
In deze workshops wordt er ook met teksten gewerkt, al dan niet, door de leerlingen zelf geschreven. In The Wordshop wordt de tekst meer poëtisch benader en in de workshop Live Looping kunnen de leerlingen hun eigen beat creëren waarop ze vervolgens hun rhymes zouden kunnen spitten. In de Workshop Theatersport leren leerlingen ook snel associëren en gebruiken ze de taal op een creatieve manier in een theatrale context.