Hieronder leest u hoe de Workshop Soap Acteren past in onze Leerlijn Theater voor het basisonderwijs

Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Soap Acteren voor kinderen.

Samenvatting workshop
De Workshop Soap Acteren begint met een aantal theatrale spellen waardoor iedereen in de groep wordt betrokken in het spelen. Daarna worden de belangrijkste elementen van het soap acteren besproken en geoefend. Vervolgens worden er verschillende scenes gemaakt met het de gegeven scenario’s. De leerlingen kiezen uit kaartjes waarop een Wie / Wat / Waar staan omschreven.

Karakteristieken

  • De enthousiaste workshopleider geeft de leerlingen goede handvatten om tot spelen te komen.
  • De leerlingen worden zich bewust wanneer een verhouding of een relatie interessant en boeiend wordt om naar te kijken.
  • De leerlingen leren te spelen met veel inleving en drama
  • De leerlingen oefenen met theatrale gegevens als: teaser en cliff-hanger
  • De leerlingen worden aangesproken op hun voorstellingsvermogen in het maken van scenes.
  • De leerlingen werken samen en presenteren voor de groep.

Aansluiting op belevingswereld & kennisniveau
De leerlingen van groepen 7 en 8 van het primair onderwijs kunnen deze workshop met plezier doen. In de workshop sluiten we aan bij de belevingswereld van de kinderen door hun eigen belevingswereld juist centraal te zetten. Vanaf groep 7 komen de leerlingen langzaam maar zeker in de jonge adolescentie-fase waarin zelf-conceptualisering dominanter wordt. De werkelijkheid om hen heen is interessant en ze zijn gevoelig voor stereotypering. De leerlingen beschrijving elkaar en zichzelf nu ook meer op basis van psychologische kenmerken. Dit alles stelt hen in staat om relaties te analyseren en te beoordelen en achterliggende motieven te bedenken bij gedrag. Dit maakt dat het spelen van rollen binnen en theatrale context voor hen uitdagend en interessant is.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • Leren een personage vorm te geven in een theatrale context. (Kerndoelen 1, 34, 54, 56)
  • Inleven in een verhaal en emoties uitbeelden door spel. (Kerndoelen 1, 54, 55)
  • Spontaan en creatief reageren op een theatraal gegeven, oftewel improvisatie. (Kerndoelen 1, 3, 10, 34, 54, 55) Samenwerken op een manier dat je de ander aanvoelt. (Kerndoelen 34, 35, 37, 55, 58)
  • Het zelfvertrouwen en het vertrouwen in elkaar versterken. (Kerndoelen 1, 3, 10, 34, 37)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De workshop kan worden uitgebreid tot een lessenreeks van vijf lessen. In de lessenreeks kan worden toegewerkt aan het acteren en opnemen op video van een complete soap-aflevering.

Routeplanner
Goede workshops voorafgaand aan Soap Acteren zijn Musical en/of Theatersport.
Een goede vervolgworkshop zou The Wordshop zijn.
Bij de Workshop Musical wordt acteren gecombineerd zang en dans en is het gericht op een live publiek. In de Workshop Theatersport wordt er afgerekend met ‘plankenkoorts’ door op een speelse manier te acteren en te improviseren. In The Wordshop wordt er op een theatrale manier dieper ingegaan op het gebruik van tekst.