Hieronder leest u hoe de The Wordshop past in onze Leerlijn Muziek voor het basisonderwijs.
Klik hier voor praktische informatie over de The Wordshop.

Samenvatting workshop
Spoken word is een genre tussen poëzie, singer-songwriter en rap in. De kracht van woord, stem, lichaamstaal en performance worden gebundeld. In The Wordshop gaan jongeren spelend aan de slag met taal, metaforen, rijm en ritme. Het eindresultaat is een performance voor elkaar met een loopstation ('herhaalgadget') dat een begeleidend ritme verzorgt.

Karakteristieken

  • De deelnemers ontdekken hoe leuk en creatief taal kan zijn door het simpelweg doen, zonder direct te rationaliseren. Hierdoor wordt de workshop ook interessant voor deelnemers met een achterstand zoals bijvoorbeeld dyslexie.
  • De creatieve rechterhersenhelft wordt enthousiast gemaakt door middel van een freewrite-oefening met handicaps en beeldende elementen.
  • Door middel van een klein trucje wordt aangeleerd hoe je (sneller) beeldend met taal om kunt gaan.
  • De jongeren reflecteren op elkaars beeldtaal en uitspattingen van freewrite- oefeningen.
  • De jongeren werken in groepjes van 2 of 3 samen aan een spoken word performance.
  • De groepjes performen hun spoken word act door in de huid te kruipen van een metafoor, object of gedachte.

Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau
De leerlingen van groepen 7 en 8 van het primair onderwijs kunnen deze workshop met plezier doen. In de workshop sluiten we aan bij de belevingswereld van de kinderen door hun eigen belevingswereld juist centraal te zetten met eigen tekst-ideeën.
De jonge adolescent (10 - 14 jaar) bevindt zich in een fase waarin het conceptuele denken steeds dominanter wordt. Het talige denken domineert in deze fase. Taal maakt beginnende concepten en ideeën helder en scherper. De leerlingen zijn in staat om uit te zoomen op de taal, het te ontkoppelen van het concrete en er op een abstracte manier naar te kijken.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • Leren brainstormen en ideeën genereren door creatief schrijven. (Kerndoelen 5, 9, 10, 12, 54)
  • Kennis en ervaring op doen met stijlfiguren en beeldspraak. (Kerndoelen 9,12, 56)
  • Samenwerken en reflecteren op elkaars werk. (Kerndoelen 1, 2, 3, 7, 9, 10, 37, 55)
  • Op kunstzinnige wijze uiten van gevoelens en gedachten. (Kerndoel 54)
  • Voor een publiek presenteren en performen van eigen creatieve ideeën. (Kerndoelen 37, 54)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
The Wordshop is goed in te zetten voor thema- en projectweken over bijvoorbeeld pesten, maatschappijkritiek of milieu. De workshop kan desgewenst worden uitgebreid tot een workshopserie van maximaal 4 lessen.

Routeplanner
De geschikte workshops voorafgaand aan The Wordshop zijn Rap en Theatersport. Rap is ook een vorm van Poëzie en Theatersport gaat ook over taal en associëren.
Geschikte vervolgworkshop zijn Songwriting of Live Looping. In de Workshop Songwriting gaan de leerlingen verder met het ontwerpen van poëzie en door het stoeien met metaforen en beeldspraak wordt er een songtekst gevormd. Het zingen van de tekst geeft een weer een andere dementie aan de tekstbeleving en vergroot de muzikale vaardigheden. In de Workshop Live Looping wordt de leerling uitgedaagd juist door geluid een bepaald beeld betekenis te geven.