Hieronder leest u hoe de Workshop Light Graffiti past in onze beeldende leerlijn voor het basisonderwijs.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Light Graffiti.

Samenvatting workshop
In de Workshop Light Graffiti gaan de deelnemers op een nieuwe manier aan de slag met beeldende kunst. Er wordt getekend met licht en het kunstwerk wordt vastgelegd op de foto. Tijdens het maken van de foto zien de deelnemers niet direct wat ze maken. Na het sluiten van de lens van de camera kun je het resultaat (de foto) zien verschijnen op het scherm. In deze workshops werken de leerlingen in groepjes samen aan de light graffiti foto. Door het oefenen van de bewegingen en het bedenken van een krachtig concept worden er hele mooie light graffiti-beelden gemaakt. Deze worden aan het einde van de workshop met de hele groep bewonderd.

Karakteristieken

  • De workshopleider is enthousiast, kundig en kan de deelnemers goed begeleiden in het maken van hun kunstwerk.
  • De leerlingen worden geïnspireerd door light graffiti kunstwerken die de workshopleider toont.
  • De workshopleider geeft uitleg aan de werkwijze binnen light graffiti en illustreert met voorbeelden van verschillende effecten binnen light graffiti.
  • De workshop bestaat uit oefeningen waarbij de volgende vaardigheden samenkomen: fantasie, creativiteit, inbeelding, ruimtelijk inzicht en samenwerken.
  • De leerlingen mogen hun kunstwerk volledig zelf vormgeven, eigen ideeën en voorstellingen krijgen alle ruimte,

Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau
Leerlingen uit groep 2 tot en met 8 van het primair onderwijs kunnen deze workshop met veel plezier doen. De workshop is ook geschikt voor speciaal onderwijs. De inhoud van de workshop wordt aangepast aan de leeftijd van de leerlingen. In de onderbouw zullen we bijvoorbeeld meer de nadruk leggen op de fysieke bewegingen in de lucht worden gemaakt en hoe deze zich verhouden tot het te creëren beeld. In de midden- en bovenbouw worden de leerlingen uitgedaagd meer na te denken over het ontwerp van de foto en welke betekenis je daarin kunt leggen. In de bovenbouw  stuurt de workshopleider aan op de samenwerking en zelfstandigheid in het maken van afspraken om tot het beeld te komen.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • Theoretische kennis vergaren over fotografie zoals: sluitertijd en iso waarde. (Kerndoelen 1, 44)
  • Respectvol reflecteren op eigen resultaten en die van elkaar. (Kerndoel 37)
  • Kunst maken met licht en fotografie. (Kerndoelen 42, 44, 54)
  • Je creatief uitdrukken met beelden en bewegingen. (Kerndoelen 54, 57)
  • Eigen bewegingsruimte juist inschatten en samenwerken. (Kerndoelen 35, 37,54, 55, 58)

Routeplanner 
Geschikte workshop voorafgaand aan deze workshop is in de ouderbouw: Zang & Dans. En vanaf groep 7 Mozaïek.
Een goed vervolg op Light Graffiti zijn bijvoorbeeld de workshops Graffiti, 3D-Pen-Tekenen, Beeldhouwen en Stop Motion. In deze workshops wordt een beroep gedaan op het verbeeldingsvermogen, al dan niet met moderne media.