fbpx Muziekavontuur | maX Music Overslaan en naar de inhoud gaan
loading...

Muziekavontuur

Hieronder leest u hoe de Workshop Muziekavontuur past in onze Leerlijn Muziek voor het basisonderwijs.

Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Muziekavontuur.

Samenvatting workshop
De Workshop Muziekavontuur gaat over geluiden maken, opnemen, beluisteren en inbeelden wat het geluid zou kunnen betekenen. De workshopleider vertelt een verhaal waarbij de deelnemers geluiden en muziek maken.

Karakteristieken

  • De workshopleider is enthousiast en bespeelt verschillende instrumenten.
  • De instrumenten die klaarliggen nodigen uit om aangeraakt en onderzocht te worden.
  • De deelnemers kunnen vanaf de start van de workshop meteen meebewegen en geluid maken.
  • De workshop heeft verschillende elementen waarin steeds andere acties van de kinderen wordt gevraagd zoals inbeelden, luisteren, bewegingen nadoen, samenwerken, motorische vaardigheden in het spelen van een instrument, praktisch inzicht en reflectie.
  • Er is ruimte voor eigen inbreng van de deelnemers.

Aansluiting op Belevingswereld & Kennisniveau
Leerlingen uit groep 1 tot en met groep 4 uit het primair onderwijs kunnen deze workshop met veel plezier doen. Het verhaal in de workshop sluit aan bij de belevingswereld van de leerlingen. De thema’s die in het verhaal worden verwerkt zijn: circus, zomer, dieren en de kermis.
Muziekavontuur is ook geschikt voor leerlingen in het speciaal onderwijs met een denkvermogen van een 4- tot 7-jarige.
De vaardigheden zelfwaarneming en zelfverbeelding staan centraal in deze workshop. Klanken, beelden en geluiden zijn herkenbaar voor de leerlingen. In het zelf maken van geluid verbeelden de leerlingen hun wereld op hun eigen wijze.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • Luisteren naar en inleven in een spannend verhaal. (Kerndoelen 1, 2, 34)
  • Het koppelen van geluiden aan een verhaal, zoals het verklanken van de omgeving of het verklanken van acties. (Kerndoelen 1, 54)
  • Kennismaken met het spelen van instrumenten; elk kind mag 1 of 2 instrumenten bespelen. (Kerndoel 54)
  • Actief bewegingen en geluiden nadoen en betekenis geven aan het klinkende resultaat. (Kerndoelen 54, 55, 58)
  • Na het terugluisteren van een audio-opname reflecteren op de muziek, het verhaal en de samenhang tussen die twee. (Kerndoelen 1, 54, 55)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De workshop kan worden uitgebreid tot een reeks van vijf lessen. In de workshop-reeks werken we toe naar een klein optreden.
In een workshopreeks:

  • Krijgen de kinderen de mogelijkheid om op alle instrumenten te spelen. Hierdoor is er meer afwisseling en verdieping.
  • In een workshopreeks leren de kinderen verschillende liedjes, muziekspelletjes en dansjes.
  • In de workshopreeks spelen de kinderen een rol in het verhaal, zowel muzikaal, als in karakter.

Routeplanner
Geschikte vervolgworkshops zijn Percussie, Djembé of Streetbeats.
In deze workshops krijgen ritme, tempo en dynamiek een grotere rol. In de Workshop Musical zijn acteren, dansen en zingen een aanvulling op het verhaal en wordt de dramatische kant van muziek verder belicht.

deze richting
doelgroep