Hieronder leest u hoe de Workshop Beeldhouwen past in onze beeldende leerlijn voor het basisonderwijs.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Beeldhouwen.

Samenvatting Workshop
In de Workshop Beeldhouwen gaat een groep jongeren onder begeleiding aan de slag met de bewerking van speksteen. De workshop start met een presentatie over de steensoort. Vervolgens wordt het gereedschap gedemonstreerd en de diverse bewerkingstechnieken.  

De leerlingen gaan aan de slag en iedereen zal ervaren hoe je eigenhandig een sculptuur uit een ruw stuk steen tevoorschijn kan laten komen. Het kan abstract of figuratief zijn; alles is mogelijk. Door het toepassen van basistechnieken maakt elke deelnemer een uniek werk. Vooral als de steen eenmaal gepolijst is zullen de kinderen ongelofelijk trots zijn op hun zelf gecreëerde kunstwerk.

Karakteristieken 

  • De leerlingen werken in deze workshop intensief met hun handen en hun verbeeldingskracht.
  • De leerlingen maken kennis met beeldhouwtechnieken om speksteen te kunnen bewerken.
  • De leerlingen leren te werken met speciaal gereedschappen voor beeldhouwen.
  • De workshopleider heeft een passie voor beeldhouwen en is hierin gespecialiseerd. 
  • De workshopleider is enthousiast en kan goed kennis overbrengen en de leerlingen persoonlijk begeleiden in hun maakproces.
  • De workshopleider kan veel delen over de geschiedenis van de beeldhouwkunst. 

Aansluiting op belevingswereld & kennisniveau
Leerlingen uit groep 7 en 8 van het primair onderwijs kunnen deze workshop met veel plezier doen.

De jonge adolescent (10–14 jaar) bevindt zich in een fase waarin het conceptuele denken steeds dominanter wordt. Hierdoor is hij steeds beter in staat om betekenis te ontlenen aan de meer abstracte kunstwerken.
Tegelijkertijd hebben de leerlingen hebben een grote interesse in de werkelijkheid om hen heen. We zien dat de leerlingen in deze fase veel waardering hebben voor beelden die sterk lijken op de werkelijkheid. In deze workshop willen we bij de belevingswereld van de leerlingen aansluiten door de vrijheid te geven in het onderwerp van het te creëren beeld.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, zelfstandig en samen werken is noodzakelijk en leerzaam. (Kerndoel 35)
  • De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen. (Kerndoel 37)
  • De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik. (Kerndoel 44)
  • De leerlingen leren technische problemen te traceren en zelf op te lossen en deze uit te voeren. (Kerndoel 45)
  • De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed. Dit leren zijn door middel van een presentatie over 'de steen’ of ‘mozaïek', zijn geschiedenis en gebruik door de eeuwen heen. (Kerndoel 56)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De school kan er ook voor kiezen na één workshop te hebben gehad om een lessenreeks van 3 tot 5 workshops te volgen. In een workshopreeks kan er bijvoorbeeld aan een groot kunstwerk worden gewerkt. In een dergelijk project op maat wordt er in teams aan verschillende onderdelen van het kunstwerk wat als eindresultaat wordt samengevoegd.

Routeplanner
Een geschikte workshop voorafgaand aan Beeldhouwen is bijvoorbeeld Light Graffiti.

3D-Pen-Tekenen en Graffiti zijn goede vervolgworkshops. In de Workshop 3D-Pen-Tekenen gaan de leerlingen aan de slag met 3D-pennen waarmee ze met vloeibaar plastic 3D objecten tekenen. In de Graffiti Workshop wordt een kunstwerk gemaakt met spuitbussen en hardboard of folie.