Hieronder leest u hoe de Workshop Gospel Zingen past in onze Leerlijn Muziek voor het basisonderwijs.

Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Gospel Zingen.


Samenvatting workshop
De leerlingen leren kort iets over het ontstaan van de gospelsongs. En dan gaan de leerlingen vooral aan de slag met het zingen. Het stemgebruik in het zingen van de gospels is niet subtiel en ingehouden, maar juist uitbundig. Soms euforisch of juist erg dramatisch. In de workshop enthousiasmeren we de leerlingen écht van zich te laten horen.

Karakteristieken

  • De workshop wordt gegeven door een bekende zanger of dirigent uit de gospelwereld.
  • De leerlingen gaan aan de slag met specifiek gospel-repertoire en leren wat de kenmerken daarvan zijn.
  • De leerlingen ervaren het gevoel, het swingen, van de gospels.
  • De leerlingen worden uitgedaagd zich te laten horen.
  • De leerlingen ervaren in het samen zingen hoe de stemmen in elkaar smelten en elkaar versterken.
  • De leerlingen leren muzikale begrippen als: tempo, feel, volume, laidback, opmaat, inzetten, crescendo etc.
  • De leerlingen leren om te gaan met hun stem: houding, ademsteun, articulatie, vrij zingen, resoneren, muzikaal fraseren en intonatie.

Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau
Deze workshop is geschikt vanaf groep 3 van het basisonderwijs. De inhoud van de workshop wordt aangepast aan de leeftijd van de leerlingen. Vanaf groep 3 tot en met 5 zal er in het Nederlands gezongen worden of in eenvoudig Engels. We werken met songs waarin de zinnen steeds herhaald worden en woorden kiezen die makkelijk onthouden.

De zangstem maakt een grote ontwikkeling door van groep 3 tot en met groep 8. In de onderbouw zal de zangtechniek spelenderwijs, verhalend worden overgebracht. Waarin de leerlingen voor leren door waarneming en voor- en nadoen. Vanaf de bovenbouw zal de workshop verdiept worden met songs waarin de teksten een complexere betekenis hebben. En gaan we concreet aan de slag met zangtechnieken en leggen we meer uit over muzikale aspecten van het samen zingen.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • De leerlingen worden uitgedaagd zichzelf te laten horen. (Kerndoelen 34, 54)
  • De leerlingen leren in de workshop hoe zij hun (zang-)stem beter kunnen gebruiken. (Kerndoel 54)
  • De leerlingen worden uitgedaagd zichzelf een bepaalde houding te geven voor een publiek. (Kerndoelen 54, 56, 57, 58)
  • De leerlingen leren naar elkaar luisteren en op te gaan in een geheel van stemgeluid. (Kerndoelen 37, 55)
  • De leerlingen leren door middel van een lied een boodschap te communiceren aan het publiek. (Kerndoelen 13, 14, 37, 54)
  • De leerlingen verbreden hun kennis met betrekken tot muziekrepertoire en ze zijn in staat het op waarde te schatten omdat ze kennis hebben genomen van de culturele context. (Kerndoel 56)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De Workshop Gospel kan worden uitgebreid tot een reeks van 5 tot 15 lessen. In de workshopreeks werken we toe naar een uitgebreid optreden, mogelijk met live band met een divers repertoire en wisselende bezetting, verschillende groepjes, duetten en solo’s.

Routeplanner
Een geschikte workshops voorafgaand aan Gospel Zingen is StemSterren.
Geschikte vervolgworkshop zijn Musical, Musical/Showdance of Streetdance.
Al deze podiumkunst-vormen zijn gericht op publiek en het overbrengen van een boodschap. De wijze waarop je jezelf uitdrukt verschilt in deze workshops. In de Dans workshops ligt de nadruk op het vertellen met het lichaam. In de workshop Stemsterren, wordt gewerkt met populaire muziek. In de workshop Musical ligt de nadruk op acteren, lichaamstaal en tekst. Bij Soap Acteren ligt de nadruk meer op klein spel en de verhoudingen tussen de personages.