Werk dat nog niet bestaat

AI, AR, VR… weet jij waar deze afkortingen voor staan?

De technische ontwikkelingen gaan razendsnel. En als volwassene krijg je soms het idee dat je achterloopt op de jongere generatie.

Er wordt wel eens gezegd dat onze kinderen en jongeren later functies gaan bekleden die nu nog niet bestaan. Maar hoe bereiden wij ze daar dan op voor?
Geven we ze ‘gewoon’ een smartphone en een laptop, en laten we ze los? Of moeten we wat meer sturen op specifieke vaardigheden die hen in staat stellen nieuwe ontwikkelingen op waarde te schatten en te verwerken?

En zijn dat dan die zogenaamde 21 eeuwse vaardigheden?

Wat zijn 21 eeuwse vaardigheden?

21e eeuwse vaardigheden zijn de set van kennis, vaardigheden, houdingen en waarden die je nodig hebt om effectief te kunnen functioneren in de hedendaagse samenleving en op de moderne werkplek.

Ze omvatten zowel "harde" als "zachte" vaardigheden en ze helpen ons succesvol te zijn in een wereld die voortdurend verandert.
De 21e eeuwse vaardigheden worden vaak gegroepeerd in de volgende categorieën:

  1. Kritisch denken en probleemoplossing: informatie analyseren en evalueren, problemen identificeren en creatieve oplossingen bedenken.

  2. Communicatie: effectief kunnen communiceren, zowel mondeling als schriftelijk, in verschillende situaties en met diverse doelgroepen.

  3. Samenwerking: het vermogen om goed samen te werken in teams, feedback te geven en te ontvangen, en conflicten op te lossen.

  4. Creativiteit en innovatie: nieuwe ideeën bedenken, risico's nemen en oplossingen vinden voor complexe problemen.

  5. Digitale geletterdheid: digitale technologieën kunnen gebruiken om informatie te vinden, te verwerken en te communiceren.

  6. Sociale en culturele vaardigheden: het vermogen om respectvol en effectief te communiceren met mensen van verschillende achtergronden en culturen, en om te begrijpen en waarderen wat deze diversiteit bijdraagt aan de samenleving.

  7. Zelfregulering: zelfreflectie toepassen, tijd beheren, en verantwoordelijkheid nemen voor eigen leerproces en persoonlijke ontwikkeling.

Wat heb je aan die 21st century skills?

We weten nu wat ze zijn, maar op welke manier helpen deze 21 century skills de jeugd zich voor te bereiden op de toekomst?

  • Ze helpen mensen om zich aan te passen aan de snel veranderende wereld van vandaag. De technologie en de wereld om ons heen veranderen snel en mensen moeten in staat zijn om zich aan te passen aan deze veranderingen. Door het beheersen van 21e-eeuwse vaardigheden, zijn mensen beter uitgerust om te reageren op deze veranderingen en nieuwe kansen te benutten.

  • Ze verbeteren de persoonlijke ontwikkeling en het welzijn. 21e-eeuwse vaardigheden zoals zelfregulering, creativiteit en innovatie helpen mensen om meer zelfbewust te zijn, hun eigen leerproces te verbeteren en meer voldoening te halen uit hun werk.
...image
...image
...image
...image
...image
...image
...image

Wat je met deze vaardigheden kunt doen, is afhankelijk van het individu en de specifieke vaardigheden die ze hebben ontwikkeld. Bijvoorbeeld, mensen die digitale geletterdheid beheersen, kunnen beter omgaan met digitale technologieën en online informatie.

Mensen die samenwerking en communicatie beheersen, kunnen beter samenwerken in teams en communiceren met collega's, klanten en andere belanghebbenden.

Hoe kun je 21e eeuwse vaardigheden aanleren?

Er zijn verschillende manieren waarop wij 21e-eeuwse vaardigheden kunnen aanleren aan kinderen en jongeren. Hier enkele tips:

  1. Neem ze op in het lesprogramma. Als school kun je proberen de verschillende vaardigheden opnemen in het reguliere onderwijscurriculum. Hiermee maak je een begin met lesgeven op een manier die kinderen en jongeren in staat stelt om deze 21 eeuwse vaardigheden te ontwikkelen.

  2. Maak gebruik van technologie. Dit kan onder meer door het gebruik van educatieve apps, online leermiddelen en andere digitale technologieën in het onderwijs.

  3. Gebruik projectmatig leren. Laat leerlingen samenwerken aan projecten die hen de mogelijkheid geven om kritisch te denken, probleemoplossende vaardigheden te ontwikkelen, creatief te zijn en digitale geletterdheid toe te passen.

  4. Organiseer activiteiten zoals sport, debatclubs, kunst en cultuur workshops, en vrijwilligerswerk. Bij maX Music hebben we diverse workshops die raken aan 1 of meer van de 21 eeuwse vaardigheden. Bekijk hier een overzicht.

  5. Gebruik real-life scenario's om 21e eeuwse vaardigheden te onderwijzen. Dit betekent je als docent of opvoeder situaties  creëert waarin kinderen en jongeren de vaardigheden kunnen toepassen en ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan simulaties of rollenspellen.

  6. Wees flexibel. Geef kinderen en jongeren de vrijheid om te leren en zich te ontwikkelen op hun eigen tempo en op hun eigen manier. Dit betekent dat leraren en opvoeders een ondersteunende en stimulerende omgeving moeten creëren waarin kinderen kunnen experimenteren, falen en leren van hun fouten.

Kortom, 21 eeuwse vaardigheden kunnen worden aangeleerd door middel van verschillende educatieve methoden en benaderingen die gericht zijn op het ontwikkelen van kritisch denken, probleemoplossende vaardigheden.

Neem contact op

Hopelijk heeft deze blog je wat wijzer gemaakt en wat inspiratie gebracht!

Het zal wat tijd kosten om met de suggesties concreet aan de slag te gaan. Geen probleem; we doen wat we kunnen :-)

Als maX Music helpen we je graag een handje met de inzet van creatieve activiteiten die raken aan verschillende 21e eeuwse vaardigheden zoals Makey Makey, Game Design en Robotica.

Bekijk hier een overzicht van al onze 21 eeuwse vaardigheden workshops.

En bel ons gerust even op 085-2016684 om van gedachten te wisselen. De vaardigheid 'Communiceren' heb je dan alvast in de pocket.

Lees ook onze blogs:

Reactie toevoegen

Beperkte HTML

  • Toegelaten HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.