Uit onze leerlijn muziek kun je workshops en lessenreeksen selecteren die passen binnen jullie eigen plannen en doelen. Je kunt zelfs hele lijnen inzetten voor jullie basisschool of instelling.
Graag gaan we met jullie in gesprek over hoe wij een structurele en terugkerende bijdrage kunnen leveren aan jullie cultuuronderwijs. Neem contact op via het korte formulier op deze pagina of uitgebreid via onze Contactpagina.
Terug naar de overzichtspagina Leerlijnen Cultuuronderwijs Basisonderwijs.
Bel ons op +31 (0)85-2016684 om vrijblijvend van gedachten te wisselen.
Samenvatting workshop
Streetbeats is een laagdrempelige slagwerk workshop waarin de deelnemers tot de ontdekking komen dat elk gebruiksvoorwerp een klank heeft. Waar je ook op slaat, het maakt geluid. Dus zelfs met plastic emmers en tonnen kun je muziek maken.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Streetbeats.
Karakteristieken
Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau
Leerlingen uit groep 5 tot en met 8 van het primair onderwijs kunnen deze workshop goed volgen. De Workshop Streetbeats is ook geschikt voor leerlingen in het speciaal onderwijs is ook geschikt voor leerlingen in het speciaal onderwijs vanaf een doe-/denkvermogen van een 7-jarige.
Door toenemende cognitieve vaardigheden vanaf het 8ste jaar groeit het vermogen bij de leerling om zichzelf en hun handelingen te plaatsen in het geheel. De leerlingen gaan graag samenwerkingen aan. In deze workshop reageren de leerlingen op elkaar met klanken, dit versterkt de betrokkenheid in het maken van de ritmes.
Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).
Suggesties mogelijk vervolgtraject
De workshop kan worden uitgebreid tot een reeks van vijf lessen. In de workshopreeks wordt toegewerkt naar een groter optreden. Er is meer verdieping, meer aandacht voor de verschillende individuen en het accent zal dan ook meer op de presentatie liggen.
Routeplanner
Geschikte workshops voorafgaand aan Streetbeats zijn: Percussie en Djembé. Geschikte vervolgworkshops zijn: Latin Percussie, Cajon of Live Looping waarin ritme, tempo en dynamiek op een andere manier nadruk krijgen. Bij Latin Percussie en Cajon wordt er veel meer vanuit de tradities van de muziekstijl gewerkt, kunnen de deelnemers zich muzikaal en ritmisch nog verder ontwikkelen. Bij Live Looping worden ritmisch bewerkt met multimedia.
Samenvatting workshop
Percussie is een natuurlijke manier van ritmes maken op slagwerkinstrumenten ofwel percussie instrumenten. De leerlingen spelen bijvoorbeeld op shakers, conga’s en bongo’s. Door het spelen met de fantasie met het maken van drumgeluiden worden ritmes leuk en makkelijk te onthouden. Zo worden olifanten-stappen kwart-noten en appels en peren worden ritmische-zinnen.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Percussie.
Karakteristieken
Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau
Leerlingen uit groep 1 tot en met groep 5 van het primair onderwijs kunnen deze workshop met plezier doen. Percussie is ook geschikt voor leerlingen in het speciaal onderwijs vanaf een doe-/denkvermogen van een 5-jarige.
De workshops Percussie richt zich op het kennisniveau van groep 1 tot en met groep 5 door ritme niet als een abstract gegeven te zien, maar als een herkenbaar fenomeen in de belevingswereld van de leerlingen. De methodiek van deze workshop richt zich waarneembare en concrete handelingen. Het spelen van de muziek zal vooral geleerd worden door veel herhaling en het voor- en nadoen van muzikale frasen.
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).
Suggesties mogelijk vervolgtraject
De Workshop Percussie kan worden uitgebreid tot een reeks van vijf lessen. In de workshopreeks werken we toe naar een groter optreden. Er is dan meer verdieping, meer aandacht voor de verschillende individuen en het accent zal dan ook meer op de presentatie liggen.
Routeplanner
Een geschikte workshop voorafgaand aan Percussie is: Muziekavontuur.
Geschikte vervolgworkshops zijn: Djembé, Canjón, en Streetbeats. In deze workshops hebben ritme, tempo en dynamiek weer een andere rol. Djembé wordt met de handen bespeeld. En er wordt vanuit Afrikaans traditionele ritmes gewerkt. Ook in de Workshop Cajón wordt met de handen gespeeld en zijn de ritmes exotischer van aard. In de workshop Streetbeats worden er ritmes gemaakt met alledaagse objecten. En gaan de leerlingen op klank- onderzoek uit. In deze workshops verbreden de deelnemers hun kijk op slagwerk.
Samenvatting workshop
In deze swingende slagwerk workshop leert men verschillende Braziliaanse trommels bespelen aan de hand van traditionele ritmes uit Latijns Amerika. Met het stapelen van ritmes wordt de concentratie behoorlijk op de proef gesteld. Samenspel staat voorop.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Latin Percussie.
Karakteristieken
Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau
Leerlingen uit groep 7 en 8 van het primair onderwijs kunnen deze workshop met veel plezier doen. Latin Percussie is ook geschikt voor leerlingen in het speciaal onderwijs met een doe-/denkvermogen van een 10- jarige.
Door toenemende cognitieve vaardigheden vanaf het 10de jaar groeit het vermogen bij de leerling om zichzelf en hun handelingen te plaatsen in het geheel. De leerlingen gaan graag samenwerkingen aan. In deze workshop reageren de leerlingen op elkaar met ritme-klanken, dit versterkt de betrokkenheid in het maken van de ritmes.
Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).
Suggesties mogelijk vervolgtraject
De Workshop Latin Percussie kan worden uitgebreid tot een reeks van vijf lessen. In de workshopreeks werken we toe naar een groter optreden. Er is dan meer verdieping, meer aandacht voor de verschillende individuen en het accent zal dan ook meer op de presentatie liggen.
Routeplanner
Een geschikte workshops voorafgaand aan Latin Percussie is Djembé of Streetbeats, maar deze workshops zouden ook net zo goed een vervolgworkshop kunnen zijn. Nog meer geschikte vervolgworkshops zijn: Cajón en Live Looping. In deze workshops hebben ritme, tempo en dynamiek weer een andere rol. Djembé wordt met de handen bespeeld. En er wordt vanuit Afrikaans traditionele ritmes gewerkt. In de workshop Cajón gaan de leerlingen door op zuid- amerikaanse ritmes op een bijzonder instrument. In de workshop Streetbeats worden er ritmes gemaakt met alledaagse objecten. En gaan de leerlingen op klank-onderzoek uit. In deze workshops verbreden de deelnemers hun kijk op slagwerk. Bij Live Looping worden ritmisch bewerkt met multimedia.
Samenvatting workshop
In deze slagwerkworkshop leert men traditionele Afrikaanse ritmes spelen op de djembé (authentieke Afrikaanse houten trommel) en misschien ook wel de doundoun (dit is een set van drie bastrommels uit West-Afrika met elk een andere toonhoogte) bespelen. Samenspel staat hier voorop. Met het stapelen van ritmes wordt de concentratie op de proef gesteld. En ook het spelen met de handen blijkt vaak een behoorlijke uitdaging.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Djembé.
Karakteristieken
Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau
Leerlingen uit groep 5 tot en met 8 van het primair onderwijs kunnen deze workshop met plezier doen. De workshop Djembé is ook geschikt voor leerlingen in het speciaal onderwijs met een doe-/denkvermogen van een 7- jarige.
Door toenemende cognitieve vaardigheden vanaf het 8ste jaar groeit het vermogen bij de leerling om zichzelf en hun handelingen te plaatsen in het geheel. De leerlingen gaan graag samenwerkingen aan. In deze workshop reageren de leerlingen op elkaar met ritme-klanken, dit versterkt de betrokkenheid in het maken van de ritmes.
Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).
Suggesties mogelijk vervolgtraject
De Workshop Djembé kan worden uitgebreid tot een reeks van vijf lessen. In de workshopreeks werken we toe naar een groter optreden. Er is dan meer verdieping, meer aandacht voor de verschillende individuen en het accent zal dan ook meer op de presentatie liggen.
Een geschikte workshop voorafgaand aan Djembé is: Percussie.
Geschikte vervolgworkshops zijn Cajon, Streetbeats en Latin Percussie, waarin ritme, tempo en dynamiek een andere rol krijgen. Er wordt in deze workshop met andere klankkleuren en ritmes gewerkt. Door de ervaringen in de Djembé workshop weten de leerlingen wat er van hen wordt verwacht in het aanleren van ritmes en kunnen zie in ander soortige ritme-workshops hun vaardigheden individueel en als groep verdiepen.
Maar ook Gospel zingen is een goede vervolg workshop. Het ritme gevoel wordt dan vertaald naar zingen. Het Gospel zingen zou zelfs door Djembé spelers begeleid kunnen worden.
Samenvatting workshop
In de Workshop Cajon wordt er op speelse wijze gewerkt aan muzikale en ritmische vaardigheden. De invulling van de workshop bestaat uit verschillende muzikale “spelletjes” en ritmes. Al dan niet ondersteund met de ritmiek van bepaalde woorden. Aan de hand van deze ritmes en muzikale afspraken wordt er aan een muziekstuk gewerkt waar ook ruimte is voor eigen inbreng van de leerlingen als daar behoefte aan is. Met als doel: Plezier maken en daarbij ook nog ‘s je muzikale vaardigheden verbeteren of zelfs het geleerde presenteren.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Cajon.
Karakteristieken
Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau
Leerlingen uit groep 5 tot en met 8 en leerlingen van de middelbare school kunnen deze workshop met veel plezier doen. De workshop Cajón is ook geschikt voor leerlingen in het speciaal onderwijs met een doe- /denkvermogen van een 7- jarige.
Door toenemende cognitieve vaardigheden vanaf het 8ste jaar groeit het vermogen bij de leerling om zichzelf en hun handelingen te plaatsen in het geheel. De leerlingen gaan graag samenwerkingen aan. In deze workshop reageren de leerlingen op elkaar met ritme-klanken, dit versterkt de betrokkenheid in het maken van de ritmes.
Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).
Suggesties mogelijk vervolgtraject
De Workshop Cajón kan worden uitgebreid tot een reeks van vijf lessen. In de workshopreeks werken we toe naar een groter optreden. Er is dan meer verdieping, meer aandacht voor de verschillende individuen en het accent zal dan ook meer op de presentatie liggen. Ook kunnen we het traject nog een aantal weken langer maken. In deze lange serie wordt de cajon ook zelf gemaakt. Uitermate geschikt voor praktijk onderwijs. Aan het eind van het extra lange traject heeft iedere leerling dan een eigen cajon en de vaardigheid om er ook op te spelen.
Routeplanner
Geschikte workshops voorafgaand aan Cajon zijn Percussie of Djembé.
Geschikte vervolgworkshops zijn: Streetbeats en Latin Percussie. In deze workshops krijgen ritme, tempo en dynamiek een andere rol. Er wordt in deze workshop met andere klankkleuren en ritmes gewerkt. Door de ervaringen in de Cajón workshop weten de leerlingen wat er van hen wordt verwacht in het aanleren van ritmes en kunnen zij in ander soortige ritme-workshops hun vaardigheden individueel en als groep verbeteren.
Samenvatting workshop
Spoken word is een genre tussen poëzie, singer-songwriter en rap in. De kracht van woord, stem, lichaamstaal en performance worden gebundeld. In The Wordshop gaan jongeren spelend aan de slag met taal, metaforen, rijm en ritme. Het eindresultaat is een performance voor elkaar met een loopstation (‘herhaalgadget’) dat een begeleidend ritme verzorgt.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Spoken Word.
Karakteristieken
Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau
De leerlingen van groepen 7 en 8 van het primair onderwijs kunnen deze workshop met plezier doen. In de workshop sluiten we aan bij de belevingswereld van de kinderen door hun eigen belevingswereld juist centraal te zetten met eigen tekst-ideeën.
De jonge adolescent (10 – 14 jaar) bevindt zich in een fase waarin het conceptuele denken steeds dominanter wordt. Het talige denken domineert in deze fase. Taal maakt beginnende concepten en ideeën helder en scherper. De leerlingen zijn in staat om uit te zoomen op de taal, het te ontkoppelen van het concrete en er op een abstracte manier naar te kijken.
Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).
Suggesties mogelijk vervolgtraject
The Wordshop is goed in te zetten voor thema- en projectweken over bijvoorbeeld pesten, maatschappijkritiek of milieu. De workshop kan desgewenst worden uitgebreid tot een workshopserie van maximaal 4 lessen.
Routeplanner
De geschikte workshops voorafgaand aan de The Wordshop zijn Rap en Theatersport. Rap is ook een vorm van Poëzie en Theatersport gaat ook over taal en associëren.
Geschikte vervolgworkshop zijn: Songwriting of Live Looping. In de Workshop Songwriting gaan de leerlingen verder met het ontwerpen van poëzie en door het stoeien met metaforen en beeldspraak wordt er een songtekst gevormd. Het zingen van de tekst geeft een weer een andere dementie aan de tekstbeleving en vergroot de muzikale vaardigheden. In de Workshop Live Looping wordt de leerling uitgedaagd juist door geluid een bepaald beeld betekenis te geven.
Samenvatting workshop
De workshopleider leert de kinderen binnen de muziek te denken en te tellen in maten. Vervolgens wordt de kunst van het rijmen geïllustreerd door bij een willekeurig onderwerp een verhaal te verzinnen. Aan de hand van rijmwoorden worden zinnen gemaakt. Nu gaan de kinderen klassikaal of in teams hun eigen rhyme (raptekst) schrijven. Hierbij kan een relevant thema als uitgangspunt worden gebruikt. De workshopleider loopt rond en helpt waar nodig. Elk team laat hun geschreven raptekst horen op stoere hip-hop beats. De workshop kan worden afgesloten met een performance in de klas, voor een andere groep of voor de hele school.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Rap.
Karakteristieken
Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau
Deze workshop is geschikt vanaf groep 4 tot en met groep 8 van het basisonderwijs. Wanneer een leerling in staat is om te schrijven en te rijmen kan er al een rap geschreven worden. De belevingswereld van de leerling wordt meegenomen in het thema van de teksten.
Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).
De workshop Rappen is goed in te zetten voor thema- en projectweken over bijvoorbeeld pesten, maatschappijkritiek of milieu. De workshop kan desgewenst worden uitgebreid tot een workshopserie van maximaal 4 lessen. In een workshopserie is er meer aandacht voor de kwaliteit van de rhymes en ruimte voor begeleiding/coaching van de teams. Daarbij is er meer ruimte om te werken aan alle aspecten die komen kijken bij een goede prestatie.
Routeplanner
Een geschikte workshops voorafgaand Rap is StemSterren. Geschikte vervolgworkshops zijn: The Wordshop, Live Looping of Theatersport. In deze workshops wordt er ook met teksten gewerkt, al dan niet, door de leerlingen zelf geschreven. In The Wordshop wordt de tekst meer poëtisch benader en in de workshop Live Looping kunnen de leerlingen hun eigen beat creëren waarop ze vervolgens hun rhymes zouden kunnen spitten. In de Workshop Theatersport leren leerlingen ook snel associëren en gebruiken ze de taal op een creatieve manier in een theatrale context.
Samenvatting workshop
De leerlingen leren kort iets over het ontstaan van de gospelsongs. En dan gaan de leerlingen vooral aan de slag met het zingen. Het stemgebruik in het zingen van de gospels is niet subtiel en ingehouden, maar juist uitbundig. Soms euforisch of juist erg dramatisch. In de workshop enthousiasmeren we de leerlingen écht van zich te laten horen.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Gospel.
Karakteristieken
Deze workshop is geschikt vanaf groep 3 van het basisonderwijs. De inhoud van de workshop wordt aangepast aan de leeftijd van de leerlingen. Vanaf groep 3 tot en met 5 zal er in het Nederlands gezongen worden of in eenvoudig Engels. We werken met songs waarin de zinnen steeds herhaald worden en woorden kiezen die makkelijk onthouden.
De zangstem maakt een grote ontwikkeling door van groep 3 tot en met groep 8. In de onderbouw zal de zangtechniek spelenderwijs, verhalend worden overgebracht. Waarin de leerlingen voor leren door waarneming en voor- en nadoen. Vanaf de bovenbouw zal de workshop verdiept worden met songs waarin de teksten een complexere betekenis hebben. En gaan we concreet aan de slag met zangtechnieken en leggen we meer uit over muzikale aspecten van het samen zingen.
Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).
Suggesties mogelijk vervolgtraject
De Workshop Gospel kan worden uitgebreid tot een reeks van 5 tot 15 lessen. In de workshopreeks werken we toe naar een uitgebreid optreden, mogelijk met live band met een divers repertoire en wisselende bezetting, verschillende groepjes, duetten en solo’s.
Routeplanner
Een geschikte workshops voorafgaand aan Gospel Zingen is: StemSterren.
Geschikte vervolgworkshop zijn: Musical, Musical / Showdance of Streetdance. Al deze podiumkunst-vormen zijn gericht op publiek en het overbrengen van een boodschap. De wijze waarop je jezelf uitdrukt verschilt in deze workshops.
In de Dans workshops ligt de nadruk op het vertellen met het lichaam. In de workshop Stemsterren, wordt gewerkt met populaire muziek. In de workshop Musical ligt de nadruk op acteren, lichaamstaal en tekst. Bij Soap Acteren ligt de nadruk meer op klein spel en de verhoudingen tussen de personages.
Samenvatting workshop
In deze workshop gaan de leerlingen aan de slag met het schrijven van songs. Er wordt ingegaan op verschillende werkwijze van het schrijven van een song. De workshopleider laat recente hits en/of golden oldies horen en gaat in een onderwijsleergesprek met de leerlingen op ontdekkingstocht naar waar een ‘hit’ aan moet voldoen. De leerlingen worden geïnspireerd door de ervaren songwriter en zij krijgen ook handvatten, schrijfoefeningen om vervolgens zelf aan de slag gaan met eigen ideeën. De songteksten worden in de klas gepresenteerd en de workshopleider maakt samen met de groep een begin met het muzikale ontwerp door al improviserend te begeleiden op gitaar of piano.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Songwriting.
Karakteristieken
Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau
Deze workshop is geschikt voor groep 7 en 8 van het basisonderwijs. Het schrijven van songs sluit aan op de belevingswereld omdat we in de thema’s van de songs de belevingswereld van de leerlingen juist centraal zetten.
De jonge adolescent (10 – 14 jaar) bevindt zich in een fase waarin het conceptuele denken steeds dominanter wordt. Het talige denken domineert in deze fase. Taal maakt beginnende concepten en ideeën helder en scherper. De leerlingen zijn in staat om uit te zoomen op de taal, het te ontkoppelen van het ‘concrete’ en er op een abstracte manier naar te kijken.
Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).
Suggesties mogelijk vervolgtraject
De workshop Songwriting kan worden uitgebreid met les in muzikale compositie, zang-coaching, band-coaching en geluidsopname. Er kan zelfs een videoclip worden geschoten binnen het project Song-&Clip-in-1-dag.
De workshop songwriting kan een onderdeel zijn van het Kunst & Cultuur Project. In zo’n project begeleiden we jongeren naar een totaal performance. Er komt dan een professioneel dansdocent choreografieën maken en repeteren op de zelfgeschreven songs. Er wordt met een producer gewerkt aan de muzikale omlijsting en geluidsopname. Het project kan worden afgesloten met bijvoorbeeld een talentavond waarbij alle groepen hun eigen song zingen en dansen voor publiek en een jury die een winnaar uitroept.
Routeplanner
Een geschikte workshop voorafgaand aan Songwriting is: Rap.
Geschikte vervolgworkshops zijn: The Wordshop, Live Looping of StemSterren.
In de workshop The Wordshop gaan de leerlingen aan de slag met poëzie in de vorm van Spoken Word (een kunstvorm tussen rap en songwriting in). In de Workshop Rappen gaan de leerlingen ook aan de slag met tekst en beat. In Live Looping worden de leerlingen uitgedaagd geluiden te stapelen en te mixen om aan beeld betekenis te geven. In de Workshop StemSterren werken de leerlingen met hun zangstem en zingen samen hun favoriete repertoire met aandacht voor de zangkwaliteit en de performance.
Deze pagina beschrijft hoe de Workshop Muziekavontuur past in onze leerlijn muziek voor het basisonderwijs.
Praktische informatie, foto’s en video-impressie van de Workshop Muziekavontuur.
Samenvatting workshop
De Workshop Muziekavontuur gaat over geluiden maken, opnemen, beluisteren en inbeelden wat het geluid zou kunnen betekenen. De workshopleid(st)er vertelt een verhaal waarbij de deelnemers geluiden en muziek maken.
Aansluiting op Belevingswereld & Kennisniveau
Leerlingen uit groep 1 tot en met groep 4 uit het primair onderwijs kunnen deze workshop met veel plezier doen. Het verhaal in de workshop sluit aan bij de belevingswereld van de leerlingen. De thema’s die in het verhaal worden verwerkt zijn: circus, zomer, dieren en de kermis.
Muziekavontuur is ook geschikt voor leerlingen in het speciaal onderwijs met een denkvermogen van een 4- tot 7-jarige.
De vaardigheden zelfwaarneming en zelfverbeelding staan centraal in deze workshop. Klanken, beelden en geluiden zijn herkenbaar voor de leerlingen. In het zelf maken van geluid verbeelden de leerlingen hun wereld op hun eigen wijze.
Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).
Suggesties mogelijk vervolgtraject
De workshop kan worden uitgebreid tot een reeks van vijf lessen. In de lessenserie werken we toe naar een klein optreden.
In een workshopreeks:
Routeplanner
Geschikte vervolgworkshops zijn Percussie, Djembé of Streetbeats. In deze workshops krijgen ritme, tempo en dynamiek een grotere rol. In de Workshop Musical zijn acteren, dansen en zingen een aanvulling op het verhaal en wordt de dramatische kant van muziek verder belicht.
Bel ons op +31 (0)85 2016684 om vrijblijvend te brainstormen over hoe we jouw groep creatief kunnen stimuleren. Je krijgt dan Bart-Jan, Mariëlle, Ayrton, Harmke of Menno aan de telefoon, allemaal kundig en enthousiast :-).