Schrijf met jullie groep kinderen je eigen popsong. Audio- en video-opnames zijn mogelijk.
Past goed binnen inhoudelijke projecten en thema’s.
‘Bohemian Rhapsody’ van Queen, ‘Happy’ van Pharell Williams; iedereen kent wel een song die hij geweldig vindt en nooit zat wordt. De tekst blijft raken en de melodie krijg je niet uit je hoofd. Maar wat maakt zo’n liedje nou zo goed; is het de melodie, de tekst, of is het de X-factor?
In de Workshop Songwriting krijgt een groep kinderen binnen 60-90 minuten een overzicht van verschillende stijlen en werkwijzen in het componeren en schrijven van songs. Vervolgens gaan de kinderen in groepjes aan de slag met eigen songs.
Aan het eind van de workshop worden de songs beluisterd, kort besproken, en de deelnemers krijgen tips om hun song verder te ontwikkelen. Wordt hier een nieuwe nummer-1 hit geboren?
De workshopleider stelt zich voor, en speelt fragmenten van eigen song, en vertelt hoe deze songs tot stand zijn gekomen.
Vervolgens wordt de groep aan het denken gezet over wat nou een popliedje karakteriseert. We komen dan uit op elementen als structuur, rijm, ritme, melodie, poëzie.
“Leuk dat jij dat kunt, maar hoe kan ik dat ooit?”
De workshopleider geeft hele concrete handvatten om direct te kunnen starten met het schrijven van eigen songs, zoals het maken van een woordweb, en het experimenteren met melodie door ‘zomaar’ te zingen. De workshopleider brengt dit alles zeer laagdrempelig, en hij heeft veel ervaring om iedereen aan de gang te krijgen.
De deelnemers gaan in groepjes aan de slag met een eigen songtekst, bijv. aan de hand van een relevant thema. Na enige tijd wordt een aantal songs klassikaal gepresenteerd. De workshopleider evalueert de songs en draagt verbeterpunten aan zodat de deelnemers zelf verder kunnen met hun eigen hit.
Daarnaast wordt een begin gemaakt met ideeën voor muziek onder de geschreven songteksten. De workshopleider improviseert daarbij met zijn gitaar of piano op de ideeën van de deelnemers.
In een optionele vervolgworkshop gaat de workshopleider uitgebreider in op het componeren van muziek. Er wordt in kleine groepen en klassikaal geëxperimenteerd met verschillende melodieën en muziekgenres op zelf geschreven songteksten. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de aanwezige muziekinstrumenten, maar desgewenst ook van instrumentale tracks in verschillende muziekgenres.
De Songwriting Workshop kan worden uitgebreid met audio-opnames. Er kan zelfs nog een videoclip worden geschoten, bijvoorbeeld in het Song & Clip Project.
Songs leren schrijven is al een leuk muzikaal doel op zich, maar een lied kan ook als middel dienen om thema’s zoals burgerschapsvorming bespreekbaar en concreet te maken.
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).
In onze Leerlijn Muziek Basisonderwijs lees je over de aansluiting van de Songwriting Workshop op de belevingswereld en het kennisniveau van kinderen. Ook vind je er een routeplanner met geschikte workshops voor én na de Songwriting Workshop.
Tijdsduur: 60-90 minuten
Aantal deelnemers: maximaal 30 kinderen
Locatie: op elke gewenste locatie
Bijzonderheden: Deze workshop is geschikt voor kinderen in de leeftijd 9-12 jaar. Een workshopleider kan meerdere workshops na elkaar geven voor steeds een andere groep kinderen. Er kunnen ook meerdere workshopleiders tegelijkertijd worden ingezet in verschillende ruimte.
Jullie als klant zorgen voor:
De workshopleider neemt mee:
Tijdens de workshop maken de deelnemers kennis met een professionele singer/songwriter met veel ervaring in het schrijven van songs voor diverse artiesten en televisieprogramma’s.
De workshopleiders van maX Music worden met zorg geselecteerd op kwaliteit, enthousiasme en betrouwbaarheid. Je bent dus verzekerd van succes als je kiest voor maX Music als partner voor jullie creatieve project.
De Workshop Songwriting voor kinderen haal je in huis vanaf 405 euro, inclusief reiskosten, en vrijgesteld van btw.
Neem contact op voor meer informatie en een vrijblijvende prijsopgave via het korte contactformulier op deze pagina, of uitgebreid op de contactpagina.
Bellen is vaak nog sneller (én leuker) op +31 (0)85-2016684.
Er hadden misschien een paar voorbeeldjes gegeven konden worden voordat we de tekst in doken en het gingen herschrijven.
De enige tip is van te voren te bedenken wat de kinderen kunnen doen die niet aan het opnemen zijn en daardoor moeten wachten. Wanneer de workshopleider dit niet zelf kan invullen, dan graag aangeven bij de school zodat zij hier een invulling voor kunnen bedenken. Als we dit eerder wisten, konden we hier op anticiperen.