Gewapend met camera’s en microfoons doen de deelnemers verslag van gebeurtenissen en plannen rondom jullie school of organisatie.
Gewapend met iPads en microfoons gaan de deelnemers er als razende reporters op uit om verslag te doen van gebeurtenissen en plannen rondom jouw school of organisatie. Nog op de dag zelf kunnen de resultaten desgewenst worden vertoond en verspreid, bijvoorbeeld via social media (houd rekening met de AVG).
Na een korte inleiding en het vertonen van videovoorbeelden worden er productieteams gevormd van 3-5 workshopdeelnemers. Elk team krijgt een item om te verslaan, bijvoorbeeld ‘Kort Nieuws’ (over gebeurtenissen op school), ‘De Agenda’, ‘Weersverwachting’, etc.
Redactievergadering
In de workshopruimte houdt elk team een redactievergadering waarin men bespreekt hoe ze hun reportage gaan aanpakken, en men verdeelt onderling de beschikbare rollen: producent, regisseur, cameraman, geluidsman, presentator / interviewer, deskundige. Rollen kunnen zo nodig door teamleden worden gecombineerd en afgewisseld.
De begeleider van maX Music loopt rond en helpt en inspireert waar nodig.
Op reportage
Zodra een team een plan heeft en de apparatuur begrijpt, kan men op reportage buiten de workshopruimte, elders in of buiten het gebouw. De deelnemers doen in principe alles zelf; inhoudelijke en praktische keuzes maken, filmen, interviewen, presenteren én monteren.
Nabespreking
Tegen het eind van de workshop verzamelen de teams zich weer in de workshopruimte. Na het inleveren van de apparatuur volgt een korte gezamenlijke nabespreking over de ervaringen en leerpunten.
Montage
Bij voldoende workshoptijd kunnen de deelnemers hun eigen filmmateriaal ook monteren op de iPads en teksten, muziek, sound effects, etc toevoegen.
Jongeren hebben tegenwoordig bijna continu toegang tot media zoals televisie en Internet. Ze groeien ermee op en lijken daarom al snel ‘mediawijs’. Tegelijkertijd lijken ze vaak een onrealistisch beeld te hebben van de werkelijkheid, mede ingegeven door de selectieve en bewerkte boodschappen in die media.
Bewerken en herkennen
Met diverse workshops mediawijsheid leert maX Music jongeren creatief werken met media. Zo leren ze enerzijds zelf de kunst van het bewerken, en anderzijds herkennen en filteren wat echt is en wat ‘gekleurd’.
Als je de Journaal Workshop wilt inzetten rond het thema mediawijsheid, dan kunnen we hier in de workshop extra aandacht aan besteden en bijvoorbeeld verschillende teams eenzelfde item geven met steeds een ander uitgangspunt.
Zo zal in het journaal zichtbaar worden hoe een reportage kan worden ‘gekleurd’ door de makers. Dit wordt dan eigenlijk onze Nepnieuws Workshop.
Tijdsduur: 90-120 minuten
Aantal deelnemers: maximaal 30 deelnemers per workshopronde
Locatie: op elke gewenste locatie
Bijzonderheden: De workshop kan meerdere keren achter elkaar worden gegeven aan verschillende groepen.
De klant zorgt voor:
De workshopleider zorgt voor:
De workshopleider van maX Music is een professioneel kunstenaar met didactische kennis en ervaring, en is zorgvuldig geselecteerd op vakinhoudelijke kwaliteiten, enthousiasme en betrouwbaarheid. Je bent daarom verzekerd van succes met een Journaal Workshop van maX Music.
Boek deze workshop op je eigen locatie vanaf 650 euro, inclusief reis- en materiaalkosten, exclusief eventuele parkeerkosten en vrijgesteld van btw voor deelnemers jonger dan 21 jaar.
Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie en een prijsopgave. Vul hier het korte contactformulier in, of ga naar de uitgebreide contactpagina.
Bellen is vaak sneller (en leuker) op +31 (0)85-2016684.
maX Music is acceptant van de Cultuurkaart. Dit betekent dat je als school een deel van de workshopkosten of zelfs het complete bedrag kunt betalen met deze kaart die je bij het CJP kunt aanvragen.