Workshop Songwriting voor kinderen

'Bohemian Rhapsody' van Queen, 'Happy' van Pharell Williams; iedereen kent wel een song die hij geweldig vindt en nooit zat wordt. De tekst blijft raken en de melodie krijg je niet uit je hoofd. Maar wat maakt zo'n liedje nou zo goed; is het de melodie, de tekst, of is het de X-factor?

In de Workshop Songwriting krijgt een groep kinderen binnen 60-90 minuten een overzicht van verschillende stijlen en werkwijzen in het componeren en schrijven van songs. Vervolgens gaan de kinderen in groepjes aan de slag met eigen songs.

Aan het eind van de workshop worden de songs beluisterd, kort besproken, en de deelnemers krijgen tips om hun song verder te ontwikkelen. Wordt hier een nieuwe nummer-1 hit geboren?

Bel ons vrijblijvend op +31 (0)85-2016684.

Leerlijnen
Werk je op een basisschool en ben je benieuwd waar en hoe de Workshop Songwriting past in jullie leerplan? Open onderaan deze pagina de leerlijn informatie.

Inhoud Workshop Songwriting

De workshopleider stelt zich voor, en speelt fragmenten van eigen song, en vertelt hoe deze songs tot stand zijn gekomen.

Vervolgens wordt de groep aan het denken gezet over wat nou een popliedje karakteriseert. We komen dan uit op elementen als structuur, rijm, ritme, melodie, poëzie.

"Leuk dat jij dat kunt, maar hoe kan ik dat ooit?"

De workshopleider geeft hele concrete handvatten om direct te kunnen starten met het schrijven van eigen songs, zoals het maken van een woordweb, en het experimenteren met melodie door 'zomaar' te zingen. De workshopleider brengt dit alles zeer laagdrempelig, en hij heeft veel ervaring om iedereen aan de gang te krijgen.

...image
...image
...image
...image
...image

Praktijk: Songtekst schrijven
De deelnemers gaan in groepjes aan de slag met een eigen songtekst, bijv. aan de hand van een relevant thema. Na enige tijd wordt een aantal songs klassikaal gepresenteerd. De workshopleider evalueert de songs en draagt verbeterpunten aan zodat de deelnemers zelf verder kunnen met hun eigen hit.

Daarnaast wordt een begin gemaakt met ideeën voor muziek onder de geschreven songteksten. De workshopleider improviseert daarbij met zijn gitaar of piano op de ideeën van de deelnemers.

Praktijk: Muziek componeren
In een optionele vervolgworkshop gaat de workshopleider uitgebreider in op het componeren van muziek. Er wordt in kleine groepen en klassikaal geëxperimenteerd met verschillende melodieën en muziekgenres op zelf geschreven songteksten. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de aanwezige muziekinstrumenten, maar desgewenst ook van instrumentale tracks in verschillende muziekgenres.

Talentproject met opnames
De Songwriting Workshop kan worden uitgebreid met audio-opnames. Er kan zelfs nog een videoclip worden geschoten, bijvoorbeeld in het Song & Clip Project.

Songwriting als middel

Songs leren schrijven is al een leuk muzikaal doel op zich, maar een lied kan ook als middel dienen om thema's zoals  burgerschapsvorming bespreekbaar en concreet te maken.

Professionele artiesten

Tijdens de workshop maken de deelnemers kennis met een professionele singer/songwriter met veel ervaring in het schrijven van songs voor diverse artiesten en televisieprogramma's.

De workshopleiders van maX Music worden met zorg geselecteerd op kwaliteit, enthousiasme en betrouwbaarheid. Je bent dus verzekerd van succes als je kiest voor maX Music als partner voor jullie creatieve project.

Wie regelt wat?

Jullie als klant zorgen zelf voor een ruimte met tafels en stoelen en een schoolbord of smartboard, en pennen en papier voor alle deelnemers. De workshopleider neemt de overige benodigdheden mee zoals 1 of 2 gitaren, geluidsfragmenten en zo nodig een audiospeaker.

Deze workshop is geschikt voor maximaal 30 kinderen per workshop, in de leeftijd 9-12 jaar. Een workshopleider kan meerdere workshops na elkaar geven van steeds 60-90 minuten voor steeds een andere groep kinderen.

Er kunnen ook meerdere workshopleiders tegelijkertijd worden ingezet in verschillende ruimte.

Prijs Songwriting Workshop

De Workshop Songwriting voor kinderen haal je in huis vanaf 375 euro, inclusief reiskosten, en vrijgesteld van btw.

Neem contact op voor meer informatie en een vrijblijvende prijsopgave via het korte contactformulier op deze pagina, of uitgebreid op de contactpagina.

Bellen is vaak nog sneller (én leuker) op +31 (0)85-2016684.

Hieronder leest u hoe de Workshop Songwriting past in onze leerlijn muziek voor het basisonderwijs.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Songwriting.

Samenvatting workshop
In deze workshop gaan de leerlingen aan de slag met het schrijven van songs. Er wordt ingegaan op verschillende werkwijze van het schrijven van een song. De workshopleider laat recente hits en/of golden oldies horen en gaat in een onderwijsleergesprek met de leerlingen op ontdekkingstocht naar waar een ‘hit’ aan moet voldoen. De leerlingen worden geïnspireerd door de ervaren songwriter en zij krijgen ook handvatten, schrijfoefeningen om vervolgens zelf aan de slag gaan met eigen ideeën. De songteksten worden in de klas gepresenteerd en de workshopleider maakt samen met de groep een begin met het muzikale ontwerp door al improviserend te begeleiden op gitaar of piano.

Karakteristieken

  • De workshop wordt gegeven door een ervaren songwriter.
  • De leerlingen ontdekken welke aspecten een song tot een ‘hit’ maken
  • De leerlingen zijn in contact met elkaar en met zichzelf in het zoeken naar inspiratie voor een song
  • De workshop biedt creatieve ruimte om te fantaseren
  • De leerlingen leren tekst te verdiepen door beeldspraak, metaforen en het spelen met associaties
  • De leerlingen leren te werken met rijmschema’s
  • In de workshop gebruiken de leerlingen hun muzikaal inzicht in het schrijven van teksten met een metrum en passend in de muzikale eenheden van maten en maatsoort.
  • In de workshop worden de leerlingen uitgedaagd om te zingen
  • De songtekst wordt in de workshop gepresenteerd en de leerlingen oefenen hiermee de houding die passend is bij de voordracht en/of (zang-)performance.

Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau
Deze workshop is geschikt voor groep 7 en 8 van het basisonderwijs. Het schrijven van songs sluit aan op de belevingswereld omdat we in de thema’s van de songs de belevingswereld van de leerlingen juist centraal zetten.
De jonge adolescent (10 - 14 jaar) bevindt zich in een fase waarin het conceptuele denken steeds dominanter wordt. Het talige denken domineert in deze fase. Taal maakt beginnende concepten en ideeën helder en scherper. De leerlingen zijn in staat om uit te zoomen op de taal, het te ontkoppelen van het ‘concrete’ en er op een abstracte manier naar te kijken.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • Leren brainstormen en ideeën genereren door creatief schrijven. (Kerndoelen 5, 9, 10, 12, 54)
  • Kennis en ervaring op doen met stijlfiguren en beeldspraak. (Kerndoelen 9,12, 56)
  • Samenwerken en reflecteren op elkaars werk. (Kerndoelen 1, 2, 3, 7, 9, 10, 37, 55)
  • Op kunstzinnige wijze uiten van gevoelens en gedachten. (Kerndoel 54)
  • Voor een publiek presenteren en performen van eigen creatieve ideeën. (Kerndoelen 37, 54)
  • Bewust worden van songrepertoire en de waarde ervan te leren herkennen als onderdeel van cultureel erfgoed. (Kerndoel 56)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De workshop Songwriting kan worden uitgebreid met les in muzikale compositie, zang-coaching, band-coaching en geluidsopname. Er kan zelfs een videoclip worden geschoten binnen het project Song-&Clip-in-1-dag.
De Workshop Songwriting kan een onderdeel zijn van het Kunst & Cultuur Project. In zo’n project begeleiden we jongeren naar een totaal performance. Er komt dan een professioneel dansdocent choreografieën maken en repeteren op de zelfgeschreven songs. Er wordt met een producer gewerkt aan de muzikale omlijsting en geluidsopname. Het project kan worden afgesloten met bijvoorbeeld een talentavond waarbij alle groepen hun eigen song zingen en dansen voor publiek en een jury die een winnaar uitroept.

Routeplanner
Een geschikte workshop voorafgaand aan Songwriting is Rap.
Geschikte vervolgworkshops zijn The Wordshop, Live Looping of StemSterren.
In de workshop The Wordshop gaan de leerlingen aan de slag met poëzie in de vorm van Spoken Word (een kunstvorm tussen rap en songwriting in). In de Workshop Rappen gaan de leerlingen ook aan de slag met tekst en beat. In Live Looping worden de leerlingen uitgedaagd geluiden te stapelen en te mixen om aan beeld betekenis te geven. In de Workshop StemSterren werken de leerlingen met hun zangstem en zingen samen hun favoriete repertoire met aandacht voor de zangkwaliteit en de performance.

Schrijf de nieuwe hit

'Bohemian Rhapsody' van Queen, 'Can't Stop The Feeling' van Justin Timberlake; iedereen kent wel een song die hij geweldig vindt en nooit zat wordt. De tekst blijft raken en de melodie krijg je niet uit je hoofd.

Maar wat maakt zo'n liedje nou zo goed; is het de melodie, de tekst, of is het de X-factor?

Haal onze Songwriting Workshop in huis en ga met jullie groep aan de slag met eigen songs. Bel ons op +31 (0)85-2016684.

Inhoud Songwriting Workshop

In de workshop wordt binnen een dubbel lesuur een overzicht gegeven van verschillende stijlen en werkwijzen in het componeren en schrijven van songs. Met de verkregen inzichten gaan de deelnemers aan de slag met een eigen song. Deze songs worden geëvalueerd, en de deelnemers krijgen handvatten mee om hun song verder te ontwikkelen. Wordt hier een nieuwe nummer-1 hit geboren?

Theorie songwriting
De workshopleider laat enkele recente hits en/of golden oldies horen en maakt samen met de deelnemers een lijst van punten die een song populair lijken te maken. Vervolgens duikt de workshopleider met de groep in de theorie achter het tekstschrijven en muziek maken. Zo worden diverse stijlen (genre, tempo, taal, poëzie, structuur) besproken inclusief voorbeelden. Ook onderscheidt de workshopleider verschillende werkwijzen die je als beginnend songwriter kunt hanteren.

...image
...image
...image
...image
...image

Praktijk: Songtekst schrijven
De deelnemers gaan nu in groepjes aan de slag met een eigen songtekst, bijv. aan de hand van een relevant thema. Na enige tijd wordt een aantal songs klassikaal gepresenteerd. De workshopleider evalueert de songs en draagt verbeterpunten aan zodat de deelnemers zelf verder kunnen met hun eigen hit. Daarnaast wordt een begin gemaakt met ideeën voor muziek onder de geschreven songteksten. De workshopleider improviseert daarbij met zijn gitaar of piano op de ideeën van de deelnemers.

Praktijk: Muziek componeren

In een optionele vervolgworkshop gaat de workshopleider meer in op het componeren van muziek. Er wordt in kleine groepen en klassikaal geëxperimenteerd met verschillende melodieën en muziekgenres op zelf geschreven songteksten.

Hierbij wordt gebruik gemaakt van de aanwezige muziekinstrumenten, maar ook van instrumentale tracks in verschillende muziekgenres. Deze tracks kunnen de deelnemers eerder ook als voorbereiding gebruiken op de workshop.

Professionele artiesten

Tijdens de workshop maken de deelnemers kennis met een professionele singer/songwriter met veel ervaring in het schrijven van songs voor diverse artiesten en televisieprogramma's.

De workshopleiders van maX Music worden met zorg geselecteerd op kwaliteit, enthousiasme en betrouwbaarheid. Je bent dus verzekerd van succes als je kiest voor maX Music als partner voor jouw creatieve project.

Talentproject met opnames

De Songwriting Workshop kan worden uitgebreid met audio-opnames door maX Music. Er kan zelfs nog een videoclip worden geschoten, bijvoorbeeld in het project Song&Clip-In-1-Dag.

In een uitgebreider project kan er een Muziekproductie Workshop worden toegevoegd waarin de leerlingen een eigen song zelf opnemen en uitwerken met muziek software op iPads.

Ook kunnen we 'De Beste Singer/Songwriter Van....' begeleiden of een nog breder Kunst & Cultuur Project begeleiden waarbij de jongeren bijvoorbeeld met een professioneel dansdocent choreografieën maken en oefenen bij hun zelfgeschreven songs. 

Het project kan worden afgesloten met bijvoorbeeld een talentavond waarbij alle groepen hun eigen song zingen en dansen voor publiek en een jury die een winnaar uitroept.

Songwriting als middel

Songs leren schrijven is al een leuk muzikaal doel op zich, maar rap kan ook als middel dienen voor meer doelen zoals team building of burgerschapsvorming.

Prijs Workshop Songwriting

Boek de Songwriting Workshop op je eigen locatie vanaf 390 euro, inclusief reis- en materiaalkosten, exclusief eventuele parkeerkosten en vrijgesteld van btw voor deelnemers jonger dan 21 jaar.

Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie en een prijsopgave. Vul hier het korte contactformulier in, of ga naar de uitgebreide contactpagina.

Bellen is vaak sneller (en leuker) op +31 (0)85-2016684.

Betalen met de cultuurkaart
maX Music is acceptant van de Cultuurkaart. Dit betekent dat je als school een deel van de workshopkosten of zelfs het complete bedrag kunt betalen met deze kaart die je bij het CJP kunt aanvragen.

Schrijf je eigen team lied

Bohemian Rhapsody van Queen, Shallow van Lady Gaga & Bradley Cooper; iedereen kent wel een song die hij geweldig vindt en nooit zat wordt. De tekst blijft raken en de melodie fluit je drie dagen later nog.

Maar wat maakt zo'n liedje nou zo goed; is het de melodie, de tekst, of is het de X-factor?

In onze Songwriting Workshop ervaren jullie hoe tekst en muziek samenwerken. Je schrijft met elkaar een eigen popsong onder professionele begeleiding.
Een relevant thema kan als uitgangspunt dienen zodat er bijvoorbeeld een bedrijfslied ontstaat. Wordt hier een hit geboren?

Snel boeken of meer info? Bel ons op 085-2016684.

Of toch eerst meer ideeën nodig? Bekijk onze 10 tips voor een creatief team.

Online programma
Is het nog niet mogelijk om in corona-tijd een workshopleider naar jullie locatie te laten komen? Wij geven nu ook videolessen, on demand of zelfs via live-stream. De workshopleider komt dan bijvoorbeeld als gastlid in jullie eigen MS Teams omgeving.

Lees hier meer over hoe we onze Online Workshops organiseren.

Inhoud Songwriting Workshop

De workshopleider vertelt over verschillende werkwijzen in het schrijven en componeren van popsongs. Met voorbeelden van bekende songs leren de deelnemers over diverse stijlen (genre, tempo, taal, poëzie, structuur).

De deelnemers gaan vervolgens zelf of in teams aan de slag met een eigen songtekst. De workshopleider helpt waar nodig. De zelfgeschreven songs worden plenair voorgedragen en geëvalueerd.

Nu wordt ook geëxperimenteerd met bijpassende muziek. De workshopleider speelt hierbij met zijn gitaar in op ideeën van de deelnemers. Er kunnen ook muziekinstrumenten voor de deelnemers worden ingezet.

...image
...image
...image
...image
...image

Eigen lied opnemen

Tegen een meerprijs kunnen we een langere workshop verzorgen waarbij er professionele audio- en/of video-opnames worden gemaakt. We nemen zelf de benodigde apparatuur mee naar uw locatie, en bewerkten achter de opnames tot een mooi aandenken. Lees er hier meer over.

Professionele docenten

De workshops worden verzorgd door professionele muzikanten zoals Menno Wiegeraad, een zanger/gitarist die songs schreef voor diverse artiesten en televisieprogramma's.

Prijs Songwriting Workshop

Deze workshop voor jouw groep haalt je in huis vanaf 475 euro.

Neem contact op voor meer informatie en een vrijblijvende prijsopgave via het korte contactformulier op deze pagina, of uitgebreid op de contactpagina. Bellen is vaak nog sneller op +31 (0)85-2016684.

Locatie
De workshops van maX Music kunnen in principe op elke locatie worden gegeven. Wij kunnen jullie ook in contact brengen met enkele locaties waarmee wij goede ervaringen hebben.

Songwriting

Hieronder leest u hoe de Workshop Songwriting past in onze leerlijn muziek voor het basisonderwijs.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Songwriting.

Samenvatting workshop
In deze workshop gaan de leerlingen aan de slag met het schrijven van songs. Er wordt ingegaan op verschillende werkwijze van het schrijven van een song. De workshopleider laat recente hits en/of golden oldies horen en gaat in een onderwijsleergesprek met de leerlingen op ontdekkingstocht naar waar een ‘hit’ aan moet voldoen. De leerlingen worden geïnspireerd door de ervaren songwriter en zij krijgen ook handvatten, schrijfoefeningen om vervolgens zelf aan de slag gaan met eigen ideeën. De songteksten worden in de klas gepresenteerd en de workshopleider maakt samen met de groep een begin met het muzikale ontwerp door al improviserend te begeleiden op gitaar of piano.

Karakteristieken

  • De workshop wordt gegeven door een ervaren songwriter.
  • De leerlingen ontdekken welke aspecten een song tot een ‘hit’ maken
  • De leerlingen zijn in contact met elkaar en met zichzelf in het zoeken naar inspiratie voor een song
  • De workshop biedt creatieve ruimte om te fantaseren
  • De leerlingen leren tekst te verdiepen door beeldspraak, metaforen en het spelen met associaties
  • De leerlingen leren te werken met rijmschema’s
  • In de workshop gebruiken de leerlingen hun muzikaal inzicht in het schrijven van teksten met een metrum en passend in de muzikale eenheden van maten en maatsoort.
  • In de workshop worden de leerlingen uitgedaagd om te zingen
  • De songtekst wordt in de workshop gepresenteerd en de leerlingen oefenen hiermee de houding die passend is bij de voordracht en/of (zang-)performance.

Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau
Deze workshop is geschikt voor groep 7 en 8 van het basisonderwijs. Het schrijven van songs sluit aan op de belevingswereld omdat we in de thema’s van de songs de belevingswereld van de leerlingen juist centraal zetten.
De jonge adolescent (10 - 14 jaar) bevindt zich in een fase waarin het conceptuele denken steeds dominanter wordt. Het talige denken domineert in deze fase. Taal maakt beginnende concepten en ideeën helder en scherper. De leerlingen zijn in staat om uit te zoomen op de taal, het te ontkoppelen van het ‘concrete’ en er op een abstracte manier naar te kijken.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • Leren brainstormen en ideeën genereren door creatief schrijven. (Kerndoelen 5, 9, 10, 12, 54)
  • Kennis en ervaring op doen met stijlfiguren en beeldspraak. (Kerndoelen 9,12, 56)
  • Samenwerken en reflecteren op elkaars werk. (Kerndoelen 1, 2, 3, 7, 9, 10, 37, 55)
  • Op kunstzinnige wijze uiten van gevoelens en gedachten. (Kerndoel 54)
  • Voor een publiek presenteren en performen van eigen creatieve ideeën. (Kerndoelen 37, 54)
  • Bewust worden van songrepertoire en de waarde ervan te leren herkennen als onderdeel van cultureel erfgoed. (Kerndoel 56)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De workshop Songwriting kan worden uitgebreid met les in muzikale compositie, zang-coaching, band-coaching en geluidsopname. Er kan zelfs een videoclip worden geschoten binnen het project Song-&Clip-in-1-dag.
De Workshop Songwriting kan een onderdeel zijn van het Kunst & Cultuur Project. In zo’n project begeleiden we jongeren naar een totaal performance. Er komt dan een professioneel dansdocent choreografieën maken en repeteren op de zelfgeschreven songs. Er wordt met een producer gewerkt aan de muzikale omlijsting en geluidsopname. Het project kan worden afgesloten met bijvoorbeeld een talentavond waarbij alle groepen hun eigen song zingen en dansen voor publiek en een jury die een winnaar uitroept.

Routeplanner
Een geschikte workshop voorafgaand aan Songwriting is Rap.
Geschikte vervolgworkshops zijn The Wordshop, Live Looping of StemSterren.
In de workshop The Wordshop gaan de leerlingen aan de slag met poëzie in de vorm van Spoken Word (een kunstvorm tussen rap en songwriting in). In de Workshop Rappen gaan de leerlingen ook aan de slag met tekst en beat. In Live Looping worden de leerlingen uitgedaagd geluiden te stapelen en te mixen om aan beeld betekenis te geven. In de Workshop StemSterren werken de leerlingen met hun zangstem en zingen samen hun favoriete repertoire met aandacht voor de zangkwaliteit en de performance.