Met videocamera’s en microfoons verslaan de kinderen gebeurtenissen rondom jullie organisatie. Ook thematisch inzetbaar, bijvoorbeeld voor burgerschapsvorming.
“Maak een echt videojournaal waarin je zelf de reporter of presentator bent!”
Gewapend met camera’s en microfoons gaan de deelnemers er als razende reporters op uit om verslag te doen van gebeurtenissen en plannen rondom jullie school of organisatie. Vervolgens monteren de kinderen zelf hun eigen materiaal, en kunnen de resultaten al op de dag zelf worden bekeken en desgewenst verspreid.
Na een korte inleiding en het vertonen van videovoorbeelden worden er productieteams gevormd van 3-5 workshopdeelnemers. Elk team krijg een item om te verslaan, bijvoorbeeld ‘Kort Nieuws’ (over gebeurtenissen op school), ‘De Agenda’, ‘Weersverwachting’, etc.
Redactievergadering
In de workshopruimte houdt elk team een redactievergadering waarin men bespreekt hoe ze hun reportage gaan aanpakken, en men verdeelt onderling de beschikbare rollen: producent, regisseur, cameraman, geluidsman, presentator / interviewer, deskundige. Rollen kunnen zo nodig door teamleden worden gecombineerd en afgewisseld.
De begeleider van maX Music loopt rond, geeft tips en instructie over de apparatuur.
Op reportage
Als een team een plan heeft en de apparatuur begrijpt, kan men op reportage buiten de workshopruimte, elders in of buiten het gebouw. De deelnemers doen in principe alles zelf; inhoudelijke en praktische keuzes maken, filmen, interviewen en presenteren.
Montage
Halverwege de workshop verzamelen de teams zich weer in de workshopruimte. Nu gaan de teams aan de slag met de montage van hun zelfgeschoten videomateriaal. Ze krijgen hierbij tips & tricks van de workshopleider.
Bij voldoende tijd kunnen we met elkaar de gemaakte video’s bekijken en reflecteren.
Kinderen en jongeren hebben tegenwoordig bijna continu toegang tot media zoals televisie en Internet. Ze groeien ermee op en lijken daarom al snel ‘mediawijs’. Tegelijkertijd lijken ze vaak een onrealistisch beeld te hebben van de werkelijkheid, mede ingegeven door de selectieve en bewerkte boodschappen in die media.
Bewerken en herkennen
Met diverse workshops mediawijsheid leert maX Music kinderen en jongeren creatief werken met media. Zo leren ze enerzijds zelf de kunst van het bewerken, en anderzijds herkennen en filteren wat echt is en wat ‘gekleurd’.
Als je de Workshop Journaal Maken wilt inzetten rond het thema mediawijsheid, dan kunnen we hier in de workshop extra aandacht aan besteden en bijvoorbeeld verschillende teams eenzelfde item geven met steeds een ander uitgangspunt. Zo zal in het journaal zichtbaar worden hoe een reportage kan worden ‘gekleurd’ door de makers.
Tijdsduur: 90-120 minuten
Aantal deelnemers: maximaal 30 deelnemers per workshopronde
Locatie: op elke gewenste locatie
Bijzonderheden: De Workshop Journaal Maken is geschikt voor kinderen vanaf groep 5. De workshop kan meerdere keren achter elkaar worden gegeven aan verschillende groepen.
De klant zorgt voor:
De workshopleider zorgt voor:
De workshopleider van maX Music is een professioneel kunstenaar met didactische kennis en ervaring, en is zorgvuldig geselecteerd op vakinhoudelijke kwaliteiten, enthousiasme en betrouwbaarheid. Je bent daarom verzekerd van succes met een Workshop Journaal Maken van maX Music.
De Workshop Journaal Maken voor uw groep haal je in huis vanaf 620 euro. Neem contact op voor meer informatie en een vrijblijvende prijsopgave via het korte contactformulier op deze pagina, of uitgebreid op de contactpagina. Bellen is vaak nog leuker en sneller op +31 (0)85-2016684.
Er werd goed gekeken naar de belevingswereld en interesses van de doelgroep. De doelgroep vond de workshop geweldig.
Er waren van te voren geen doelen gesteld maar er zijn veel doelen aan bod gekomen in deze lessen. Fake nieuws was een vervolg op de lessen van de week van de mediawijsheid. Vlog en journaal waren nieuw voor ons. Vlog was vooral ervaren als enthousiasme ontwikkelen en leren hoe de ipad en de programma’s werkten.