Zo maak je ‘school en omgeving’ concreet

- De subsidieregeling School en Omgeving ondersteunt scholen bij het organiseren van creatieve, sportieve en maatschappelijke activiteiten buiten reguliere lestijden.
- maX Music sluit hier perfect op aan met muziek-, dans- en cultuurworkshops die talentontwikkeling, zelfvertrouwen en sociale cohesie versterken.
- Scholen kunnen kiezen uit losse workshops, trajecten of complete projectdagen of -weken met presentaties.
- maX Music helpt bij programma-opzet, planning en evaluatie.
- Het aanbod is flexibel, inclusief en uitgevoerd door professionele docenten met ervaring in het onderwijs.
Wat houdt de subsidieregeling School en Omgeving in?
Scholen hebben steeds vaker de ambitie om het onderwijs te verrijken met creatieve en maatschappelijke extra’s. De landelijke subsidieregeling School en Omgeving biedt daar een fantastische kans voor. Via deze regeling kan jouw school geld aanvragen om programma’s te organiseren buiten de normale lesuren: tijdens de verlengde schooldag, in vakanties of in projectweken. Activiteiten mogen gericht zijn op onder andere cultuur, talentontwikkeling, sport en burgerschap.
Doel van de regeling
- Kansengelijkheid vergroten: leerlingen uit alle gezinnen krijgen extra mogelijkheden.
- Creatieve ontwikkeling stimuleren: door workshops in muziek en kunst.
- Sociale samenhang bevorderen: door groepsactiviteiten en teambuilding.
- Zelfvertrouwen en vaardigheden versterken: via performance, expressie en samenwerking.
Deze regeling sluit naadloos aan bij wat maX Music al jaren aanbiedt: betekenisvolle, inspirerende en verbindende kunsteducatie.
Waarom juist maX Music een ideale partner is

Met onze workshop-aanpak kunnen we precies de doelen van de School & Omgeving-regeling ondersteunen:
- We bieden zowel lessenseries als losse workshops.
- We kunnen trajecten ontwikkelen met eindpresentaties, bijvoorbeeld in een projectweek.
- Onze docenten zijn professioneel, multidisciplinair en ervaren in werken met kinderen en jongeren.
- We creëren een veilige, inspirerende omgeving waarin leerlingen kunst mogen ontdekken en beleven.
Workshop-suggesties voor School en Omgeving
Hieronder vind je workshopideeën uit ons aanbod waarmee concreet bij jullie op school aan de slag kunnen:
- Percussie & Slagwerk
Breng samen ritme en energie in de school – ideaal voor teambuilding en groepsvorming.
→ Zie onze workshops: Percussie, Djembe, Cajon, Streetbeats
- Game Design Lab.
Kinderen en jongeren creëren zelf een virtuele wereld met eigen animaties en spelregels. - Rap & Spoken Word
Laat leerlingen hun eigen verhalen schrijven en performen of spoken word presenteren, bevorder taalontwikkeling en zelfexpressie.
→ Meer over de workshops Rap en Spoken Word - DJ-Workshop
Leer jongeren de basis van DJ’en: beatmatching, mixen, effecten en set-opbouw. Dit stimuleert technische vaardigheid én creativiteit.
→ Bekijk de DJ Workshop voor kinderen of voor jongeren. - Capoeira of Streetdance
Combineer ritmisch bewegen met discipline en groepscohesie. Perfect binnen sportgerelateerde subsidie en brede schoolprogramma’s.
→ Bekijk de Capoeira Workshop en de Streetdance Workshop - Wereldmuziek / Interculturele Muziekworkshops
Leerlingen maken kennis met percussie uit andere culturen, dansvormen of zang—verbindend, verrijkend én leerzaam.
→ Bekijk de Workshop Gamelan, Gospel Zingen en het project Feest Rond De Wereld. - Muzikale Projectweken & Eindpresentaties
Combineer meerdere workshops tot een samenhangend project: een week vol creativiteit met als afsluiter een voorstelling voor ouders, school of buurt.
→ Bekijk onze cultuurdagen en projecten.
Hoe organiseer je dit?
Bij het uitwerken van jullie School & Omgeving-programma kun je met maX Music de volgende stappen doorlopen:
Inventariseer behoeften: welke leerlingen (groep, leeftijd) wil je betrekken en welke thema’s (muziekeducatie, talentontwikkeling, burgerschap) zijn voor jullie relevant.
Stel een programma samen: kies uit losse workshops of een reeks van meerdere sessies, eventueel met een eindpresentatie.
Maak een begroting: wij kunnen helpen bij het specificeren van kosten per workshop, docenturen en extra materiaal.
Plan de logistiek: locaties, groepsindeling, planning in schooltijden of na school.
Evalueer en borg: aan het einde van het traject kan maX Music helpen bij het evalueren met leerlingen en het zichtbaar maken van impact (bijv. foto’s, video’s, optredens).
Extra voordelen van samenwerken met maX Music
Flexibiliteit: wij stemmen ons aanbod af op jullie school, leerdoelen en subsidieplafond.
Ervaren docenten: professionele artiesten en kunstenaars met ervaring in samenwerking met scholen.
Volwaardig partner: we zijn niet alleen workshopaanbieder, maar meedenker in cultuurbeleid en projectontwikkeling.
Inclusiviteit: ons aanbod is geschikt voor álle leerlingen, ongeacht voorkennis en ervaring.
Interesse? Neem contact op!

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend voorstel of een adviesgesprek.
→ Ga naar onze contactpagina: Contact maX Music
→ Lees meer over onze organisatie op: Over maX Music
reviews
Toegankelijk
De projecten waren niet te moeilijk, toegankelijk voor verschillende niveaus. Doelen waren om leerlingen kennis te maken met nieuwe sporten/muziekstromen, dat is zeker gelukt.
Past bij pubers
Kennismaking met een moderne muziekuiting is gelukt. Dit onderwerp (het maken/opbouwen van loops) past prima bij de puberleeftijd!
Oog voor pedagogiek
De muziekdocent was fantastisch! Oog voor pedagogiek, didactiek en sociaal! Fijn samenwerking.
FAQ
Veelgestelde vragen
Mag de school een eigen bijdrage vragen aan ouders?
Ja, dat mag — onder voorwaarden. Volgens de FAQ van DUS-I mag een school een vrijwillige bijdrage vragen voor activiteiten die zij organiseert (of coördineert), mits deze buiten de reguliere onderwijstijd vallen. (Dus-i)
- Deze bijdrage moet echt vrijwillig zijn: kinderen mogen deelnemen ook als ouders niet betalen. (Dus-i)
- De school moet duidelijk communiceren dat het vrijwillig is.
Hoe rapporteer je de gerealiseerde uren en het aantal leerlingen?
- Voor de 2025-2028-regeling: er komt geen specifiek verantwoordingstool van DUS-I. Scholen/coalties moeten zelf bijhouden hoeveel uren zij aangevraagd hebben én hoeveel daarvan zijn gerealiseerd. (Dus-i)
- In het eindverslag moet je rapporteren: het aantal gerealiseerde uren en een inhoudelijke reflectie op het aanbod. (Dus-i)
- Voor de regeling 2023-2025: DUS-I geeft concrete “vragen eindverslag” die je moet beantwoorden, zoals gemiddelde deelnemende leerlingen, aangeboden uren per schooljaar, en ontwikkeling per ontwikkelgebied. (Dus-i)
- Je moet het verantwoordingstool uploaden en toelichten. (Dus-i)
Wat gebeurt er als activiteiten niet volledig zijn uitgevoerd of uren niet gehaald worden?
In de regeling staat dat als niet alle activiteiten zijn uitgevoerd of verplichtingen niet nagekomen, de minister de subsidie lager kan vaststellen of terugvorderen. (Eerste Kamer)
- Dat betekent dat het belangrijk is om realistische ambitieniveaus in te schatten bij het aanvragen van uren / leerlingen.
- Documenteer wijzigingen goed en leg in het eindverslag uit wat er wel/niet gelukt is en waarom.
Moet er een VOG zijn voor alle betrokken personen die met leerlingen werken?
Ja. In de subsidievoorwaarden is opgenomen dat betrokkenen bij het aanbod (vrijwilligers, professionals) moeten beschikken over een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). (Eerste Kamer)
- In het plan van aanpak beschrijf je hoe je dit borgt. (Eerste Kamer)
- Dit is onderdeel van de kwaliteitsverplichtingen.
Hoe controleren / monitoren we kwaliteit van het aanbod (ontwikkelgebieden)?
- In je plan van aanpak formuleer je hoe je de kwaliteit monitort en evalueert (kwaliteitsplan). (Eerste Kamer)
- In het eindverslag reflecteer je op de ontwikkelgebieden: welke gebieden zijn gerealiseerd, welke niet (en waarom), wat heb je geleerd. (Dus-i)
- Er bestaat een bredere “lerende aanpak”: coalities delen kennis, en je neemt deel aan onderzoek / evaluaties op landelijk niveau (DUS-I eist dat je de inhoud deelt met onderzoekers). (Dus-i)
- De Kohnstamm Instituut heeft randvoorwaarden beschreven voor kwaliteitsborging bij verrijkend buitenschools aanbod (bijv. VOG, kwaliteitscyclus) in het kader van School & Omgeving. (Open Overheid)
Wat is het effect van niet behaalde uren op de subsidieafrekening?
Omdat DUS-I kan terugvorderen als je niet voldoet aan je aangevraagde uren of verplichtingen, is het risico dat je te weinig realiseert reëel.
- Daarom is het verstandig om bij aanvraag een realistische inschatting te maken van hoeveel uren je echt kunt aanbieden.
- Documenteer afwijkingen goed (bijv. vertraging, uitval, minder aanmeldingen) en leg in het eindverslag uit hoe je hiermee omgaat.
- Denk na over een mitigatiestrategie: wat doe je als je achterloopt op uren? Kun je extra inspanningen doen, of verschuivingen maken?
Wat als we na de subsidieperiode (eindrapport) willen doorgaan met het aanbod?
- De regeling is tot nu toe vormgegeven als tijdelijke subsidieregeling (bijv. 2025–2028). (Eerste Kamer)
- In de beleidsdocumenten (zoals via Gelijke Kansen Alliantie) is gesproken over ambities voor structurele financiering van School & Omgeving. (innofunding.nl)
- Het eindverslag en kwaliteitsrapport kunnen dienen als basis voor het aantonen van de meerwaarde van je coalitie / aanbod, wat mogelijk helpt bij toekomstige financiering of structurele bekostiging.
Wat zijn creatieve en culturele teambuilding-activiteiten voor groepen in Nederland?
Het is leuk om met een team een creatieve culturele workshop te volgen.
Populaire voorbeelden hiervan zijn een Workshop Team Painting, een Djembe Workshop, Bob Ross Schilderen, of een Workshop Linedancing.
Bekijk hier alle creatieve culturele teambuilding activiteiten.
Geef me ideeën voor een groepsactiviteit waarin we samen een kunstwerk maken of een culturele performance uitvoeren.
In de Workshop Teampainting maakt jullie groep samen 1 of meer graffiti-achtige kunstwerken.
In een Songwriting of Rap Workshop schrijven jullie met elkaar een teamlied dat jullie met elkaar kunnen performen.
In een dans workshop zoals Linedancing werken jullie toe naar een leuke danschoreografie die jullie ook kunnen uitvoeren.
In een Percussie Workshop leren jullie met elkaar een muziekstuk spelen dat je ook kunt uitvoeren.
In een Ukelele Workshop leren jullie met elkaar 1 of meer bekende songs spelen.













