Dat de liefde voor muziek bij mensen genetisch bepaald is, blijkt wel uit de aandacht die kleine kinderen hebben voor muziek, helemaal als die live wordt gespeeld. maX Music wil dit aangeboren muzikale gevoel van kinderen graag verder stimuleren met bijvoorbeeld de Workshop Muziekavontuur.

Inhoud Muziekavontuur Workshop

In deze workshop gaan kinderen uit groep 1-3 zelf aan de slag met sfeer en dynamiek met uiteenlopende muziekinstrumenten. Aan de hand van een spannend verhaal en beelden worden de kinderen mee genomen op een avontuur waarbij ze zelf de soundtrack verzorgen. Het is ook mogelijk om geluidsopnames te verzorgen hierbij. Vraag gerust naar de mogelijkheden!

De workshop kan deel uitmaken van een Muziekdag met meerdere workshops en een afsluitende presentatie voor belangstellenden.

Leerlijnen
Werk jij op een basisschool en ben je benieuwd waar en hoe deze workshop past in jullie leerplan? Lees het in onze leerlijnen cultuuronderwijs.

...image
...image
...image
...image
...image
...image
...image

Professionele artiesten

De workshopleiders van maX Music worden zorgvuldig geselecteerd op vakinhoudelijke kwaliteiten, enthousiasme en betrouwbaarheid. Je bent daarom verzekerd van succes wanneer je maX Music kiest als partner voor jouw creatieve project.

Wie regelt wat?

De school zorgt voor een grote ruimte zonder tafels (of tafels opgestapeld aan de kant) en met stoelen (zonder armleuning) in een kring. De workshopleider neemt zelf de instrumenten mee. Houdt rekening met geluidsoverlast.

Doelgroep
De Muziekavontuur Workshop duurt 45 minuten en wordt per workshopronde aan max. 25 deelnemers gegeven. De workshop is geschikt voor kinderen vanaf groep 1.

Prijs Muziekavontuur Workshop

Je haalt de Workshop Muziekavontuur in huis vanaf 285 euro. Neem contact op voor meer informatie en een vrijblijvende prijsopgave via het korte contactformulier op deze pagina, of uitgebreid op de contactpagina. Bellen is vaak nog leuker en sneller op +31 (0)85-2016684.

Vraag snel informatie aan

Ja, houd mij op de hoogte van:
CAPTCHA
Het volgende veld is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.

Hieronder leest u hoe de Workshop Muziekavontuur past in onze Leerlijn Muziek voor het basisonderwijs.

Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Muziekavontuur.

Samenvatting workshop
De Workshop Muziekavontuur gaat over geluiden maken, opnemen, beluisteren en inbeelden wat het geluid zou kunnen betekenen. De workshopleider vertelt een verhaal waarbij de deelnemers geluiden en muziek maken.

Karakteristieken

  • De workshopleider is enthousiast en bespeelt verschillende instrumenten.
  • De instrumenten die klaarliggen nodigen uit om aangeraakt en onderzocht te worden.
  • De deelnemers kunnen vanaf de start van de workshop meteen meebewegen en geluid maken.
  • De workshop heeft verschillende elementen waarin steeds andere acties van de kinderen wordt gevraagd zoals inbeelden, luisteren, bewegingen nadoen, samenwerken, motorische vaardigheden in het spelen van een instrument, praktisch inzicht en reflectie.
  • Er is ruimte voor eigen inbreng van de deelnemers.

Aansluiting op Belevingswereld & Kennisniveau
Leerlingen uit groep 1 tot en met groep 4 uit het primair onderwijs kunnen deze workshop met veel plezier doen. Het verhaal in de workshop sluit aan bij de belevingswereld van de leerlingen. De thema’s die in het verhaal worden verwerkt zijn: circus, zomer, dieren en de kermis.
Muziekavontuur is ook geschikt voor leerlingen in het speciaal onderwijs met een denkvermogen van een 4- tot 7-jarige.
De vaardigheden zelfwaarneming en zelfverbeelding staan centraal in deze workshop. Klanken, beelden en geluiden zijn herkenbaar voor de leerlingen. In het zelf maken van geluid verbeelden de leerlingen hun wereld op hun eigen wijze.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • Luisteren naar en inleven in een spannend verhaal. (Kerndoelen 1, 2, 34)
  • Het koppelen van geluiden aan een verhaal, zoals het verklanken van de omgeving of het verklanken van acties. (Kerndoelen 1, 54)
  • Kennismaken met het spelen van instrumenten; elk kind mag 1 of 2 instrumenten bespelen. (Kerndoel 54)
  • Actief bewegingen en geluiden nadoen en betekenis geven aan het klinkende resultaat. (Kerndoelen 54, 55, 58)
  • Na het terugluisteren van een audio-opname reflecteren op de muziek, het verhaal en de samenhang tussen die twee. (Kerndoelen 1, 54, 55)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De workshop kan worden uitgebreid tot een reeks van vijf lessen. In de workshop-reeks werken we toe naar een klein optreden.
In een workshopreeks:

  • Krijgen de kinderen de mogelijkheid om op alle instrumenten te spelen. Hierdoor is er meer afwisseling en verdieping.
  • In een workshopreeks leren de kinderen verschillende liedjes, muziekspelletjes en dansjes.
  • In de workshopreeks spelen de kinderen een rol in het verhaal, zowel muzikaal, als in karakter.

Routeplanner
Geschikte vervolgworkshops zijn Percussie, Djembé of Streetbeats.
In deze workshops krijgen ritme, tempo en dynamiek een grotere rol. In de Workshop Musical zijn acteren, dansen en zingen een aanvulling op het verhaal en wordt de dramatische kant van muziek verder belicht.