Spoken Word Workshop

Vrijwel iedereen gebruikt taal, vaak op een functionele manier. Taal is echter ook een uitlaatklep voor het hart. Met de stem als instrument kunnen spontane klanken, poëzie, en ritme ontstaan.

In de Spoken Word Workshop leggen we ratio en logica even het zwijgen op, en we laten onze creativiteit aan het woord. Spontaniteit, durf, en eerlijkheid zijn hierbij belangrijker dan grammatica en spelling. En wat gebeurt er bij de kinderen? Onzekerheid wordt overwonnen, hartenkreten weken los. Dat lucht op.

Bel ons vrijblijvend op +31 (0)85-2016684.

Leerlijnen
Werk je op een basisschool en ben je benieuwd waar en hoe deze workshops passen in jullie leerplan? Lees dan onze leerlijnen cultuuronderwijs.

Spoken Word Workshop - ook beschikbaar voor Jongeren & Volwassenen

Inhoud Workshop Spoken Word

De workshopleider stelt zich voor, en behandelt kort enkele begrippen ter inleiding. Zo krijgen de kinderen uitleg over en voorbeelden van spoken word, slam poetry, en performance poetry.

Rijmen & associëren
De kinderen worden nu in een creatieve flow gebracht met enkele oefeningen:

  • In een kring steeds sneller rijmen op het ritme van een vingerknip.
  • Doe net alsof je schrijfblok een spiegel is. Kijk erin en schrijf alles op wat in je opkomt. Je hand blijft continu in beweging, en je pen komt niet los van het papier.
...image
...image
...image
...image
...image

Zeggingskracht
Vervolgens worden de woorden 'verpakt' met klank, ritme en expressie. Hiermee wint de taal aan zeggingskracht:

  • Schrijf een woord op, en associeer daar drie andere woorden bij. Bij elk van die drie woorden verzin je twee rijmwoorden. Je hebt nu negen woorden die je willekeurig verdeelt over een vierkant met negen vlakken. Bij het uitspreken van de woorden voel je een ritme dat los staat van een context.
  • Spreek twee zinnen steeds opnieuw uit, steeds in een andere persoonlijkheid (politicus, Surinaams accent).

Nieuw perspectief
Met de opgewekte creativiteit en expressie stappen de kinderen tenslotte in de huid van een ander persoon of voorwerp. Gedurende 5-10 minuten schrijft men een half A4 vanuit de nieuwe identiteit.

Bijv. 'in de huid van een gitaar'
…Als vanzelfsprekend laat ik me horen
Na de show word ik afgeschreven
Alsof ik iets ben zonder leven
En dan lig ik te verstoffen in een hoek
En is die passie van eerst zoek…

(geschreven door deelneemster Angela uit Velzen)

Kinderen Spoken Word Workshop - ook beschikbaar voor Jongeren & Volwassenen

Resultaten

Het resultaat van de Spoken Word is verrassende nieuwe taal, samengevoegd uit bekende woorden met ongekende expressie. Het zal blijken dat de kinderen door de eerdere oefeningen meer vloeiend en ongedwongen met woorden omgaan. Het aangenomen alter ego geeft de kinderen tevens de durf om gedachten onder woorden te brengen. Door het laten voordragen van creaties, horen en leren de deelnemers ook van elkaar.

Praktische details

De workshopleider van maX Music verzorgt de Spoken Word Workshop op jouw locatie, in een normaal lokaal met tafels, stoelen, pennen en papier voor alle deelnemers. Daarnaast is ook een beamer en scherm of een smartboard handig. De workshopleider neemt zelf de overige geluidsversterking en apparatuur mee, voor zover niet aanwezig op jouw locatie.

Kinderen Spoken Word Workshop - ook beschikbaar voor Jongeren & Volwassenen

Prijs Spoken Word Workshop

De Spoken Word Workshop haal je in huis vanaf 350 euro (inclusief reiskosten). Neem contact op voor meer informatie en een vrijblijvende prijsopgave via het korte contactformulier op deze pagina, of uitgebreid op de contactpagina. Bellen is vaak nog sneller op +31 (0)85-2016684.

Vraag snel informatie aan

Ja, houd mij op de hoogte van:
CAPTCHA
Het volgende veld is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.

Hieronder leest u hoe de The Wordshop past in onze Leerlijn Muziek voor het basisonderwijs.
Klik hier voor praktische informatie over de The Wordshop.

Samenvatting workshop
Spoken word is een genre tussen poëzie, singer-songwriter en rap in. De kracht van woord, stem, lichaamstaal en performance worden gebundeld. In The Wordshop gaan jongeren spelend aan de slag met taal, metaforen, rijm en ritme. Het eindresultaat is een performance voor elkaar met een loopstation ('herhaalgadget') dat een begeleidend ritme verzorgt.

Karakteristieken

  • De deelnemers ontdekken hoe leuk en creatief taal kan zijn door het simpelweg doen, zonder direct te rationaliseren. Hierdoor wordt de workshop ook interessant voor deelnemers met een achterstand zoals bijvoorbeeld dyslexie.
  • De creatieve rechterhersenhelft wordt enthousiast gemaakt door middel van een freewrite-oefening met handicaps en beeldende elementen.
  • Door middel van een klein trucje wordt aangeleerd hoe je (sneller) beeldend met taal om kunt gaan.
  • De jongeren reflecteren op elkaars beeldtaal en uitspattingen van freewrite- oefeningen.
  • De jongeren werken in groepjes van 2 of 3 samen aan een spoken word performance.
  • De groepjes performen hun spoken word act door in de huid te kruipen van een metafoor, object of gedachte.

Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau
De leerlingen van groepen 7 en 8 van het primair onderwijs kunnen deze workshop met plezier doen. In de workshop sluiten we aan bij de belevingswereld van de kinderen door hun eigen belevingswereld juist centraal te zetten met eigen tekst-ideeën.
De jonge adolescent (10 - 14 jaar) bevindt zich in een fase waarin het conceptuele denken steeds dominanter wordt. Het talige denken domineert in deze fase. Taal maakt beginnende concepten en ideeën helder en scherper. De leerlingen zijn in staat om uit te zoomen op de taal, het te ontkoppelen van het concrete en er op een abstracte manier naar te kijken.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • Leren brainstormen en ideeën genereren door creatief schrijven. (Kerndoelen 5, 9, 10, 12, 54)
  • Kennis en ervaring op doen met stijlfiguren en beeldspraak. (Kerndoelen 9,12, 56)
  • Samenwerken en reflecteren op elkaars werk. (Kerndoelen 1, 2, 3, 7, 9, 10, 37, 55)
  • Op kunstzinnige wijze uiten van gevoelens en gedachten. (Kerndoel 54)
  • Voor een publiek presenteren en performen van eigen creatieve ideeën. (Kerndoelen 37, 54)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
The Wordshop is goed in te zetten voor thema- en projectweken over bijvoorbeeld pesten, maatschappijkritiek of milieu. De workshop kan desgewenst worden uitgebreid tot een workshopserie van maximaal 4 lessen.

Routeplanner
De geschikte workshops voorafgaand aan The Wordshop zijn Rap en Theatersport. Rap is ook een vorm van Poëzie en Theatersport gaat ook over taal en associëren.
Geschikte vervolgworkshop zijn Songwriting of Live Looping. In de Workshop Songwriting gaan de leerlingen verder met het ontwerpen van poëzie en door het stoeien met metaforen en beeldspraak wordt er een songtekst gevormd. Het zingen van de tekst geeft een weer een andere dementie aan de tekstbeleving en vergroot de muzikale vaardigheden. In de Workshop Live Looping wordt de leerling uitgedaagd juist door geluid een bepaald beeld betekenis te geven.