Workshop Mozaïek

In de Workshop Mozaïek gaat een groep kinderen onder begeleiding aan de slag met de bewerking en het lijmen van tegelwerk tot een kleurig figuur. Door het toepassen van basistechnieken maakt elk kind een uniek werk, dat zo gewenst ook weer deel kan uitmaken van een groter kunstwerk.

Bel ons vrijblijvend op +31 (0)85-2016684.

Waarom doen we dit?
Waar muziek en dans al snel tot de verbeelding spreken is het een grotere uitdaging om kinderen te interesseren voor beeldende kunst.

Bij maX Music proberen we met kunst & cultuur workshops op een moderne manier aan te sluiten op de belevingswereld van kinderen, en uit te gaan van de creativiteit die iedereen heeft.

Leerlijnen
Werkt u op een basisschool en bent u benieuwd waar en hoe de Workshop Mozaïek past in uw leerplan? Lees het in onze leerlijnen cultuuronderwijs.

Workshop Mozaïek - ook beschikbaar voor Jongeren

Inhoud Workshop Mozaïek

De Workshop Mozaïek van maX Music start met een presentatie over Mozaïek als kunstvorm, bijvoorbeeld de banken van Gaudi. Geïnspireerd door de beelden en de achtergrondinformatie gaan de kinderen aan de slag met het tekenen en inkleuren van figuren op een ondergrond van MDF (geperst board) of cement. Vervolgens wordt de tekening en kleuring opnieuw gemaakt, maar nu met de tegels die in kleine stukjes moeten worden gebroken, geslagen en geknipt en vervolgens gelijmd en gevoegd.

Leerdoelen
De kinderen leren de vertaalslag maken van het platte vlak naar 3-dimensionaal. Het zelf ontwerpen en daarna uitvoeren verhoogt het ruimtelijk inzicht, en het perspectief op objecten in de openbare ruimte. Gezamenlijk ontwerpen en uitvoeren draagt bij aan de waardering voor verschillende stijlen en perspectieven.

...image
...image
...image
...image
...image
...image

Professionele docenten

De docenten van maX Music zijn professionele artiesten met didactische kennis en ervaring, en ze zijn zorgvuldig geselecteerd op vakinhoudelijke kwaliteiten, enthousiasme en betrouwbaarheid. U bent daarom verzekerd van succes met een Workshop Mozaïek van maX Music.
 

Praktische details

De workshopleider van maX Music verzorgt de Workshop Mozaïek op uw locatie. U als opdrachtgever zorgt voor de workshopruimte, bij voorkeur een expressielokaal op de begane grond met een beamer, een EHBO-doos, hoge tafels en een gootsteen met kraan in het lokaal. 

De volgende materialen zijn nodig voor de workshop. Het is handig als een aantal zaken al op school aanwezig is:

  • Tegels of oud serviesgoed
  • Tangen om tegels mee te knippen en snijden
  • Lijm
  • Handschoenen
  • Bakjes
  • Lijmkammen
  • Krabbers/spatels
  • Sponsen om voegsel weg te wassen (bijv. schuursponsjes)
  • Emmers
  • Hamers
  • Doeken (bijv. theedoeken om tegels in te wikkelen als ze kapotslaan)
  • Schorten

Doelgroep
De Workshop Mozaïek beslaat 2-5 lessen van steeds 2 lesuren, en wordt aan max. 25 kinderen gegeven van alle leeftijden en onderwijstypen. De workshop kan per dag meerdere keren achter elkaar worden gegeven aan verschillende groepen.

Workshop Mozaïek - ook beschikbaar voor Jongeren

Prijs Workshop Mozaïek

De Workshop Mozaïek haalt u in huis vanaf 20 euro per leerling (inclusief reis- en materiaalkosten).

Neem contact op voor meer informatie en een vrijblijvende prijsopgave via het korte contactformulier op deze pagina, of uitgebreid op de contactpagina. Bellen is vaak nog sneller op +31 (0)85-2016684.

Vraag snel informatie aan

Ja, houd mij op de hoogte van:
CAPTCHA
Het volgende veld is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.

Hieronder leest u hoe de Workshop Mozaïek past in onze beeldende leerlijn voor het basisonderwijs.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Mozaïek.

Samenvatting workshop
De workshop begint met een presentatie met inspirerende voorbeelden uit de Mozaïekkunst zoals: de banken van Gaudi. Geïnspireerd door de beelden en de achtergrondinformatie gaan de leerlingen aan de slag met het tekenen en inkleuren van figuren op een ondergrond van MDF (geperst board) of cement. Vervolgens wordt de tekening en kleuring opnieuw gemaakt, maar nu met de tegels die in kleine stukjes moeten worden gebroken, geslagen en geknipt en vervolgens gelijmd en gevoegd.

Karakteristieken 

  • De leerlingen leren de vertaalslag maken van het platte vlak naar 3dimensionaal.
  • Het zelf ontwerpen en daarna uitvoeren verhoogt het ruimtelijk inzicht, en het perspectief op objecten in de openbare ruimte.
  • Gezamenlijk ontwerpen en uitvoeren draagt bij aan de waardering voor verschillende stijlen en perspectieven.
  • De leerlingen werken met glas mozaïek van wel meer dan 25 verschillende soorten steensoorten.
  • De leerlingen worden vaardig in het werken met speciale tangen voor glasbewerking.

Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau 
Leerlingen uit groep 7 en 8 van het primair onderwijs kunnen deze workshop met veel plezier doen. 

De jonge adolescent (10–14 jaar) bevindt zich in een fase waarin het conceptuele denken steeds dominanter wordt. Hierdoor is hij steeds beter in staat om betekenis te ontlenen aan de meer abstracte kunstwerken. 
Tegelijkertijd hebben de leerlingen hebben een grote interesse in de werkelijkheid om hen heen. We zien dat de leerlingen in deze fase veel waardering hebben voor beelden die sterk lijken op de werkelijkheid. In deze workshop willen we bij de belevingswereld van de leerlingen aansluiten door de vrijheid te geven in het onderwerp van het te creëren beeld. 

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, zelfstandig en samen werken is noodzakelijk en leerzaam.(Kerndoel 35)
  • De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen. (Kerndoel 37)
  • De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik. (Kerndoel 44)
  • De leerlingen leren technische problemen te traceren en zelf op te lossen en deze uit te voeren. (Kerndoel 45)
  • De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed. Dit leren zijn door middel van een presentatie over 'de steen’ of ‘mozaïek', zijn geschiedenis en gebruik door de eeuwen heen. (Kerndoel 56)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De school kan er ook voor kiezen in plaats van 1 workshop een reeks van 3 tot 5 workshops af te nemen. In een workshopreeks kan er bijvoorbeeld aan een groot kunstwerk worden gewerkt. In een dergelijk project op maat wordt er in teams aan verschillende onderdelen van het kunstwerk wat als eindresultaat wordt samengevoegd.

Routeplanner 
Een geschikte workshop voorafgaand aan Mozaïek is bijvoorbeeld Light Graffiti.

3D-Pen-Tekenen, Stop Motion en Graffiti zijn goede vervolgworkshops. In de workshop 3D-Pen-tekenen gaan de leerlingen in aan de slag met 3D-pennen waarmee plastic wordt gesmolten tot een 3D object. In de workshop Graffiti wordt een groots kunstwerk gemaakt met spuitbussen en hardboard. Bij Stop Motion worden de leerlingen uitgedaagd om van stilstaande beelden en objecten een film te maken.

In de Workshop 3D-Pen-Tekenen gaan de leerlingen in aan de slag met 3D-pennen waarmee plastic wordt gesmolten tot een 3D object. In de Workshop Graffiti wordt een groots kunstwerk gemaakt met spuitbussen en hardboard. Bij Stop Motion worden de leerlingen uitgedaagd om van stilstaande beelden en objecten een film te maken.