Nederland lacht om de Grote Improvisatieshow waarin men met diverse sketches de grappigste probeert te zijn op televisie.

In de Workshop Theatersport van maX Music ontdek je dat ook in veel kinderen 'een lama' schuilt. Theatersport is niet alleen maar lachen, gieren en brullen. De oefeningen in de workshop zijn gebaseerd op spontaniteit, positiviteit, spelplezier, samenwerking en hulpvaardigheid. Onder begeleiding van de workshopleider verhogen de kinderen creativiteit, durf en concentratie.

Simone Groeneweg, Rijswijk:
"Mijn dochter heeft genoten van haar feestje Theatersport. En ook wij vonden dat de workshopleider het echt geweldig deed. Knap hoe hij zo’n stel van die giechelende, jonge meiden geboeid heeft weten te houden. De volgende dag zijn ze er op school gewoon mee doorgegaan ;-)"

Leerlijnen
Werk jij op een basisschool en ben je benieuwd waar en hoe deze workshop past in jullie leerplan? Lees het in onze leerlijnen cultuuronderwijs.

Online Lessen

Durf je het nog niet aan om in corona-tijd een workshopleider in huis te halen? Wij kunnen ook videolessen aanbieden, on demand of zelfs via live-stream. De workshopleider komt dan bijvoorbeeld als gastlid in jullie eigen MS Teams omgeving.

Lees hier meer over hoe we onze Online Workshops organiseren.

Theatersport Workshop - ook beschikbaar voor Volwassenen & Jongeren

Inhoud Theatersport Workshop

De workshop begint bij de basis van improviseren. De kinderen krijgen oefeningen om het lichaam op te warmen en de fantasie te prikkelen. Vervolgens stort de groep zich in verschillende theatersport games die uitmonden in een onvoorspelbare, grappige wedstrijd. De kinderen zijn beurtelings elkaars publiek - bij theatersport zeer interactief en bepalend voor de inhoud van het spel.

Voorbeeld theatersport game
Twee kinderen spelen een scène van één minuut. Het speelt zich af in een badkamer en ieder heeft maar twee zinnen tekst. De andere kinderen mogen roepen welke emoties moeten worden gebruikt, bijvoorbeeld 'angst' en 'verliefd'. De twee kinderen spelen nu dezelfde scène eerst angstig en vervolgens verliefd. De verschillende resultaten en de humor hiervan zullen iedereen direct opvallen.

...image
...image
...image
...image
...image

Professionele theaterdocenten

De workshopleider van maX Music is een professioneel artiest met didactische kennis en ervaring, en is zorgvuldig geselecteerd op vakinhoudelijke kwaliteiten, enthousiasme en betrouwbaarheid. Je bent daarom verzekerd van succes met een Workshop Theatersport van maX Music.

Theatersport Workshop - ook beschikbaar voor Volwassenen & Jongeren

Wie regelt wat?

De opdrachtgever zorgt voor een grote ruimte (minimaal 45m2) met stoelen. De tafels worden door de school vooraf aan de kant gezet, of nog liever buiten het lokaal, bijvoorbeeld op de gang. Voor deze workshop is het handig als de deelnemers gemakkelijke kleding en schoenen dragen.

Doelgroep
De workshop is geschikt voor kinderen vanaf groep 5. Wij raden aan om de workshop maximaal 60 minuten te laten duren. 

Theatersport Workshop - ook beschikbaar voor Volwassenen & Jongeren

Prijs Theatersport Workshop

De Workshop Theatersport haal je in huis vanaf 280 euro (inclusief reiskosten). Neem contact op voor meer informatie en een vrijblijvende prijsopgave via het korte contactformulier op deze pagina, of uitgebreid op de contactpagina. Bellen is vaak nog leuker en sneller op +31 (0)85-2016684.

Vraag snel informatie aan

Ja, houd mij op de hoogte van:
CAPTCHA
Het volgende veld is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.

Hieronder leest u hoe de Workshop Theatersport past in onze Leerlijn Theater voor het basisonderwijs

Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Theatersport.

Samenvatting workshop 
In de workshop Theatersport gaan de leerlingen heel actief aan de slag met in allerlei theater-spellen om in een hoog tempo en met veel concentratie op elkaar te reageren, fysiek en/of verbaal. Belangrijkste pijlers zijn: plezier, lef, fouten-maken-moet en de vrijheid ervaren om kunnen improviseren. Theatersport is ontworpen om plankenkoorts weg te nemen, je staat niet in de spotlight om het ‘goed’ te doen, maar om in contact te zijn met de ander. Waardoor vrijheid in het spelen kan ontstaan. 

Karakteristieken

  • De enthousiaste workshopleider betrekt de hele groep in het doen van spellen met als doel de leerlingen met aandacht en concentratie op elkaar te laten reageren.
  • De leerlingen oefenen om spontaan en in hoog tempo op elkaar te reageren door fantasie en het associatieve vermogen te gebruiken.
  • De fantasie wordt ook geprikkeld door de theatrale insteek van de spellen. De fictieve situaties die leerlingen spelen zijn vaak uiterst komisch.
  • De leerlingen zijn vaak beurtelings elkaars publiek. Het publiek is ook actief betrokken omdat zij moeten reageren.
  • Door het wedstrijd element worden de leerlingen meegenomen in het spel en daardoor ontwikkelen zij (vaak onbewust) durf, creativiteit en improvisatievermogen.
  • In theatersport geldt: lachen = leren, ook wanneer je verliest of af gaat.

Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau 
Leerlingen uit groep 6 tot en met 8 van het primair onderwijs kunnen deze workshop met veel plezier doen. Het sluit aan bij de belevingswereld omdat de aandacht van de leerlingen gericht is op elkaar. Vanaf groep 6 komen de leerlingen langzaam maar zeker in de jonge adolescentie-fase waarin zelf-conceptualisering dominanter wordt. De werkelijkheid om hen heen is interessant en ze zijn gevoelig voor stereotypering. De leerlingen beschrijving elkaar en zichzelf nu ook meer op basis van psychologische kenmerken. Dit alles stelt hen in staat om relaties te analyseren en te beoordelen en achterliggende motieven te bedenken bij gedrag. Dit maakt dat het spelen van rollen binnen en theatrale context voor hen uitdagend en interessant is.

Leerdoelen 
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • Leren een personage vorm te geven in een theatrale context (Kerndoelen 1, 34, 54, 56)
  • Inleven in een verhaal en emoties uitbeelden door spel, zang en beweging (Kerndoelen 1, 54, 55)
  • Spontaan en creatief reageren op een theatraal gegeven, oftewel improvisatie (Kerndoelen 1, 3, 10, 34, 54, 55)
  • Samenwerken op een manier dat je de ander aanvoelt (Kerndoelen 34, 35, 37, 55, 58)
  • Het zelfvertrouwen en het vertrouwen in elkaar versterken (Kerndoelen 1, 3, 10, 34, 37)
  • Vrijheid ervaren in het uiten van jezelf in spel, zang en bewegingen (Kerndoelen 1, 3, 10, 54)

Suggesties mogelijk vervolgtraject 
De workshop kan worden uitgebreid tot een lessenreeks van vijf lessen. In de lessenreeks kan bijvoorbeeld gewerkt worden aan concrete doelen in het verbeteren van de groepsdynamiek als: luisteren naar elkaar, elkaar includeren. Of juist in het wegnemen van plankenkoorts. 

Routeplanner 
Geschikte workshops voorafgaand aan Theatersport zijn bijvoorbeeld Musical en Musical/Showdance
Een goed vervolg op Theatersport is bijvoorbeeld de Workshop Live Looping en/of Soap Acteren
In de Workshop Musical wordt er ingegaan op de theatrale houding gericht op het publiek. In de Workshop Musical/Showdance ligt de aandacht volledig op het dansen en het vertellen met lichaam in plaats van met de stem. Bij Soap Acteren staat acteren in een rol centraal. In de Workshop Live Looping worden theatrale en muzikale vaardigheden gecombineerd met techniek.